Wygenerowano:
02.11.2017
18:17:34

Przejdź do spisu książek
Wygenerowano programem:
Q-Księgozbiór 3000





Made In Japan. Akio Morita i Sony

( Morita, Akio )

Spis cytatów dla wybranej książki

Ciekawa książka dla wszystkich, zarówno dla przedsiębiorców, jak i przemysłowców.
Strona Treść cytatu Słowa kluczowe / uwagi
17 ... polega na wykorzystywaniu wspólnej z pracownikami motywacji; chodzi o obustronną korzyść. motywacja

dwóch wygranych



17 Nauczył mnie, że robienie wymówek podwładnym i szukanie winnych własnych niepowodzeń, innymi słowy kozłów ofiarnych, nie ma sensu. dyskusje

dyrektor



17 Nie myśl, że kiedy bedziesz na szczycie, wolno ci będzie pomiatać innymi. dyrektor



17 W miarę dorastania nadal często się z nim nie zgadzałem w sprawie jego konserwatyzmu, ale dobrze to służyło rodzinie. dyskusje



17 Wydawało się, że podejmuje decyzję zbyt długo. Zawsze czymś się martwił. Niekiedy wydawało mi się, że martwi go brak zmartwień.

17 Ponieważ [...] musiał zrezygnować ze studiów,[...], stał się przedsiębiorcą bardzo praktycznym i, jak sadzę, konserwatywnym. zaradność nachodcziwost'



19 Zwykł mówić, że wszystkie pieniądze na świecie nie dadzą człowiekowi wykształcenia, jeżeli on sam nie będzie chciał się pilnie uczyć. motywacja

uczenie się



21 Dyrektora szkoły martwił i gniewał mój brak zainteresowania dla konwencjonalnej nauki. uczenie się



51 Władze okupacyjne przejęły NHK, japoński odpowiednik BBC, i potrzebowały nowych urządzeń technicznych, takich jak miksery dźwięku oraz inny sprzęt studyjny i nadawczy. Ibuka się na tym znał. Złożył do przetargu ofertę na wybudowanie dla NHK dużego miksera dźwięku. Odpowiedzialny za przetarg oficer amerykański, generał brygady, przyszedł do naszej szopy na Gotenyamie, żeby zobaczyć tę nieznaną fabrykę, poznać jej kierownictwo i omówić parametry techniczne. Shigeo Shima, przyjaciel Ibuki, który był odpowiedzialny za techniczne usuwanie szkód wojennych w NHK i zalecił przyznanie kontraktu Ibuce, towarzyszył generałowi podczas tej inspekcji. Kiedy jednak generał ujrzał naszą fabrykę i te prymitywne warunki, nie był zachwycony. Nie mógł zrozumieć, dlaczego człowiek z NHK popiera tę malutką, nie znaną nikomu firmę, pracującą w takich warunkach. Przyjaciel Ibuki mógł jedynie prosić generała, by mu zaufał; oficer wreszcie zgodził się, ale był tak przejęty naszym okropnym budynkiem, że radził rozstawić wszędzie wiadra z piaskiem i wodą na wypadek pożaru. rozwój firmy



52 Nadal nie mógł zrozumieć, jak mała, nowa firma może w prowizorycznej fabryce wyprodukować tak nowoczesne urządzenie. motywacja

zaradność nachodcziwost'



53 ...żeby pokonać konkurencję ze strony powolnych, wielkich firm, że musimy być sprytni i, że musimy szybko działać zaradność nachodcziwost'

rozwój firmy

wielka firma



54 Pożyczyliśmy więc patelnię. Mieszaliśmy substancję drewniana łyżką tak długo, aż zbrązowiała i sczerniała - tlenek żelazowy był brązowy, a czterotlenek żelaza czarny. Kihara nauczył się rozpoznawać barwy i zdejmować substancję z patelni dokładnie wtedy, kiedy nabierała odpowiedniego koloru. [...] Po pewnym czasie, w listopadzie 1965 r., mieliśmy wszyscy nie lada satysfakcję, kiedy IBM wybrał nasze taśmy magnetyczne do przechowywania danych w swoich komputerach. rozwój firmy

tworzenie

zaradność nachodcziwost'



55 Ibuka mocno wierzył, że trzeba tylko robić dobre wyroby, a zamówienia przyjdą same. Ja myślałem tak samo. Obaj mieliśmy się jeszcze wiele nauczyć. rozwój firmy



55 Byliśmy pewni, że gdy nasz magnetofon będzie już gotowy do sprzedaży, a klienci go zobaczą i usłyszą, zostaniemy zasypani zamówieniami. Czekało nas jednak rozczarowanie. wizja

iteracje



59 ... żeby mała japońska firma śmiało rzucała wyzwanie wielkim amerykańskim producentom. zaradność nachodcziwost'

wizja



62 ... snując rozważania o doktorze Philipsie. Kiedy zwiedzałem fabrykę, wciąż rozmyślałem o tym człowieku z małej prowincjonalnej miejscowości w rolniczym kraju, któremu udało się stworzyć ogromną firmę techniczną, cieszącą się znakomitą reputacją na całym świecie. zaradność nachodcziwost'



62 Ministerstwo Handlu Zagranicznego i Przemysłu wcale nie było takim wielkim dobroczyńcą japońskiej elektroniki, za jakiego niektórzy je uważają. urzędnictwo



72 Nasza metoda polega raczej na przekonywaniu klientów do nowych wyrobów niż na pytaniu ich, jakich wyrobów by chcieli. Klienci nie wiedzą, co jest możliwe, a my wiemy. poszukiwania dróg rozwoju



75 [Twórczość przemysłowa] Wymaga ludzkiej myśli, spontanicznej intuicji i sporo odwagi. tworzenie



75 Jeśli uda się stworzyć takie warunki, żeby poszczególne osoby łączyły się w pracy zespołowej dla firmy i mogły ku pełnemu zadowoleniu wykorzystywać swoje umiejetności techniczne, to taka organizacja będzie sprawiać nieskończona radość i będzie przynosić niewysłowione korzyści. współzależność



76 Nie raz odrzucałem to, co sprawiało wrażenie okazji do zdobycia dużych zysków. [...] czas pokazał, że moje decyzje były słuszne. cechy charakteru

intuicja



77 Byłem niedoświadczony i nieco naiwny, ale byłem przy zdrowych zmysłach. Rozważałem wszystkie konsekwencje takiego zamówienia, jakie przyszły mi do głowy. Potem usiadłem i narysowałem coś w rodzaju pochylonej litery U. Cena za 5 tys. egzemplarzy odpowiadałaby naszej normalnej cenie. To stanowiłoby początkowy punkt krzywej. Przy 10 tys. udzielalibyśmy rabatu, a to stanowiłoby najniższy punkt na krzywej. Przy 30 tys. cena zaczynałaby wzrastać; przy 50 tys. - byłaby wyższa, a przy 100 tys. byłaby znacznie wyższa niż przy 5 tys. sztuk. Wiem, że to się mogło wydawać dziwne, ale moje rozumowanie było następujące. Gdybyśmy musieli podwoić naszą zdolność produkcyjną, żeby wykonać zamówienie na 100 tys. sztuk, które w następnym roku nie zostałoby powtórzone, to znaleźlibyśmy się w poważnych kłopotach. Być może zbankrutowalibyśmy, bo w jaki sposób moglibyśmy wtedy zatrudniać cały powiększony personel i spłacać nowe, nie wykorzystane wyposażenie? Było to rozumowanie konserwatywne i ostrożne, ale byłem przekonany, że jeśli przyjmiemy ogromne zamówienie, to musimy osiągnąć z niego dostateczny zysk, żeby spłacić z jego realizacji nowe urządzenia. Rozbudowa nie jest wcale sprawą prostą. Uzyskanie dodatkowych pieniędzy było trudne, a nie uważałem tego rodzaju rozbudowy w związku z jednym tylko zamówieniem za dobry pomysł. W Japonii nie można po prostu zatrudniać ludzi i zwalniać ich w zależności od wzrostu lub spadku zamówień. Mamy długoterminowe zobowiązania wobec naszych pracowników, a oni mają zobowiązania wobec nas. Oczywiście martwiłem się trochę także o to, że jeśli zaproponuję bardzo niską cenę za 100 tys. sztuk, to nabywca może powiedzieć, że weźmie je, ale na próbę zamówi na razie tylko 10 tys. po cenie ustalonej na 100 tys., po czym już więcej nic nie zamówi. Wróciłem następnego dnia z przygotowaną ofertą. Mój potencjalny kontrahent popatrzył na nią i zamrugał, jakby nie wierzył własnym oczom. Położył papier i cierpliwie powiedział: "Proszę pana! Przez trzydzieści lat pracuję jako ajent zaopatrzeniowy, ale pan jest pierwszą osobą, która tu przyszła i powiedziała, że im więcej kupię, tym więcej będę musiał płacić. To jest nielogiczne!". Wyjaśniłem mu swoje rozumowanie, a on cierpliwie wysłuchał tego, co miałem do powiedzenia. Kiedy się po chwili otrząsnął, uśmiechnął się, po czym złożył zamówienie na 10 tys. odbiorników - po określonej przeze mnie przy tej liczbie cenie jednostkowej - co odpowiadało i jemu, i nam. negocjacje

rozwój firmy

intuicja



81 Chociaż ci japońscy Biznesmeni przebywali w USA przez kilka lat, nadal byli tam obcy; słuchanie ich rad było podobne do prowadzenia ślepego przez ślepego. Uczyłem się Ameryki od ludzi, którzy tam byli u siebie i mieli właściwe spojrzenie na wszystko, co się tam dzieje. uczenie się

zaradność nachodcziwost'