Wygenerowano:
02.11.2017
18:17:44

Przejdź do spisu książek
Wygenerowano programem:
Q-Księgozbiór 3000





Walt Disney - Czarny książe Hollywood

( Eliot, Marc )

Spis cytatów dla wybranej książki

Strona Treść cytatu Słowa kluczowe / uwagi
21 Walt Disney wywodzi się z długiej linii bojowników, ekspertów w sztuce przetrwania. łańcuch sukcesji



24 Jak wiele osób dryfujących bez celu, Elias uważał, że jego porażka zawodowa miała mniej wspólnego z brakiem wykształcenia czy przygotowania zawodowego, a więcej z brakiem wystarczających funduszy na inwestycje potrzebne do kapitalistycznej gry. Ten tok myślenia doprowadził go do przyjęcia poglądów socjalistycznych. socjalizm



28 Wykazywał również zdolności na zajęciach plastycznych, chociaż jego uderzająco oryginalne rysunki nie zawsze spełniały oczekiwania nauczycieli. twórcy

zaradność nachodcziwost'



33 Nadal też rysował dowcipy rysunkowe i wysyłał je do czasopism w całych Stanach, ale wszystkie zostały odrzucone. twórcy

marketing



39 Chociaż Waltowi wydawało się, że jest w trakcie odkrywania kina, w jego eksperymentach nie było niczego szczególnie oryginalnego ani odkrywczego. Wszystkie były dość podstawowe i uważane za przestarzałe od czasu wprowadzenia w 1916 roku przez braci Fleischerów rotoskopu, wynalazku, który pozwalał artystom duplikować ruch poprzez śledzenie filmu klatka po klatce. Z drugiej strony, pomimo swojej prymitywności eksperymenty Disneya były na swój sposób dość niezwykłe, jeśli wziąć pod uwagę, że przeprowadzał je ktoś, kto działał dosłownie po omacku. SDR - sztuka dobrej roboty



Samokształcenie poprzez pracę, poprzez samodzielne przerobienie (wymyślenie) tego co już ktos inny przerobił (wymyśłił).
Droga do wytrenowania w sobie umiejętności wymyślania.
64 Cóż, zdumiało mnie, gdy pewnego dnia mały chłopiec zapytał mnie: „Czy rysuje pan Myszkę Miki?” A ja musiałem przyznać, że nie. „No, ale wymyśla pan te wszystkie dowcipy i gagi”. „Nie – powiedziałem – tego też nie robię”. Wreszcie chłopiec spojrzał na mnie i powiedział: „Panie Disney, to co pan właściwie robi?” „Cóż – odpowiedziałem – czasem myślę o sobie jak o pszczółce. Latam z miejsca na miejsce, zbieram pyłek i stymuluję wszystkich”. zarządzanie

delegowanie zadań



72 Ludzi, z których większość – w opinii Disneya – zachowywała się jak zwierzęta. fizyka człowieka

natura człowieka uczciwego



79 Odmawiając podpisania umowy z twórcą niezależnym, w dodatku z chrześcijaninem, jak na ironię, posługiwali się podobnymi metodami, jakie stosował Edison, tworząc swój Trust. natura człowieka uczciwego

fizyka firmy



81 Jak na ironię, wielka popularność Disneya i jego domniemane bogactwo połączone ze statusem niezależnego, zatem podatnego na zranienie producenta, czyniły z niego główne źródło ataków zarówno ze strony związków zawodowych, jak i ze strony mafii. W krótkim czasie obie te grupy, jak dwa złe wilki, zaczęły warczeć i wyć pod drzwiami jego studia. Atlasi/Grabieżcy

atak na zasoby

fizyka firmy



82 Mimo że „Silly Symphonies” okazały się kinowym hitem, płynność finansowa studia nadal stanowiła problem. Kiedy Powers nie potrafił wyjaśnić serii niezwykle niskich wpłat, Roy zaczął podejrzewać, że ich dystrybutor prowadzi dwie różne księgi rachunkowe. Dane dystrybucyjne napływały z opóźnieniem i nie zgadzały się z rachunkami ze sprzedaży biletów. Roy dowiedział się o tej rozbieżności dzięki wynajęciu niezależnej firmy audytorskiej do monitorowania oglądalności filmu. Postanowił pojechać z bratem do Nowego Jorku i osobiście stawić czoło Powersowi. Atlasi/Grabieżcy

atak na zasoby

fizyka firmy



86 Pomimo ogromnych przeciwności losu Disneyowi po raz kolejny udało się uratować studio przed katastrofą. lider

fizyka firmy



92 W Hollywood interesy prowadzono w formie serii transakcji gotówkowych, w których nikt zajmujący wyższą pozycję nie płacił w terminie nikomu na niższej pozycji. Innymi słowy, im ktoś miał większą władzę, tym szybciej otrzymywał pieniądze. W związku z tym tantiemy z dystrybucji kreskówek, stosunkowo mało ważna pozycja, ale jedyne źródło utrzymania studia Disneya, zawsze napływały z kilkutygodniowym, a czasem nawet kilkumiesięcznym opóźnieniem. Tym razem nie podejrzewano kradzieży, jak za czasów Powersa. To, czy czeki zostaną podpisane, zależało od nastroju Harry'ego Cohna danego dnia, a tak się składało, że w większość dni nie miał na to ochoty. Kiedy jednak już to robił, działał jak wszyscy w Hollywood – na końcu płacił tym, którzy mieli najmniej do powiedzenia. Mimo że wytwórnia Columbia Pictures była uważana za najbiedniejszą i znajdowała się na końcu listy gigantów Hollywood, w porównaniu z małym niezależnym studiem Disneya na Hyperion Cohn był olbrzymem. Zdaniem Cohna, Disney powinien się cieszyć, że w ogóle otrzymuje pieniądze. Jeśli ma jakieś zastrzeżenia, może je wyrazić, czego Disney oczywiście nie robił, obawiając się, że rozgniewany Cohn opóźni wypłaty jeszcze bardziej.
Tydzień przed Bożym Narodzeniem 1931 roku sytuacja stała się beznadziejna i Royowi zabrakło pieniędzy na zapłacenie pensji. W akcie całkowitej desperacji wpadł na pomysł, by wydawać pracownikom złote żetony i listy z obietnicą zapłaty zamiast czeków z pensją. Większość osób była oburzona tym lekceważącym brakiem wrażliwości Disneyów, zwłaszcza że zbliżały się święta.
fizyka firmy



96 Jak na ironię, reputacja Walta Disneya jako najsławniejszego animatora na świecie wynikała nie tyle z jego zdolności artystycznych, ile handlowych. !

fizyka firmy

public relations



101 Chaplin prywatnie ostrzegł Walta, by był ostrożny, bo w Hollywood każdy każdego okrada. fizyka firmy

artyści



101 Gdy Carl Laemmle usłyszał o zerwaniu Disneya z Columbią, natychmiast zaoferował spłacić pożyczkę Walta i przejąć jego dystrybucję po cenie, jaką poda Walt. Żądał jedynie, by Disney zrzekł się praw autorskich do postaci Myszki Miki, czego ten zawsze w przeszłości odmawiał.

Chaplin prywatnie ostrzegł Walta, by był ostrożny, bo w Hollywood każdy każdego okrada.

fizyka firmy



102 Oryginalny rysunek Mikiego składał się z kombinacji idealnych kół i walców. SDR - sztuka dobrej roboty



104 Walt często mówił, że jadł, spał i oddychał kreskówkami. Stwierdzenie to nabrało głębszego znaczenia pewnej nocy, gdy obudził się po drugiej nad ranem, wstał z łóżka, podszedł do biurka i nabazgrał notatkę dla siebie. Obudziły go sny. Na kartce papieru nabazgrał: „Trzy małe świnki”.

Tak jak w przypadku wszystkich twórczych objawień Walt pozwolił, by znowu kierowała nim podświadomość. Sen, który zainspirował dziesięciominutowy film o trzech małych świnkach, był podobnie jak Myszka Miki zakorzeniony w jego wspomnieniach związanych z matką i Charliem Chaplinem.

SDR - sztuka dobrej roboty



Pełne zaangażowanie w realizację tematu.
106 Czasem Disney zatrzymywał film i odgrywał oryginalne sceny do „Trzech małych świnek”. Dosłownie wcielał się w Wielkiego Złego Wilka, zgarbionego i groźnego, który usiłuje zniszczyć domek pierwszej świnki, by za chwilę przeistoczyć się w postać świnki, która drżąc ze strachu, usiłuje nie wpuścić wilka do swego domku. Przechodził tak z postaci w postać, z wilka w odpowiednią świnkę, trzy razy, za każdym razem zmieniając przedstawienie świnek uniesieniem brwi, skrętem ciała, przykucnięciem, warknięciem, śmiechem, krzykiem, modlitwą, aż do chwili, gdy ostatnia świnka bohatersko zwyciężyła wilka.

Dołączył on do studia cztery lata wcześniej, w 1929 roku, a jego przywiązanie do szczegółu zawsze fascynowało Walta.

SDR - sztuka dobrej roboty



120 Miał tę wspaniałą umiejętność obsadzania osoby na właściwym miejscu, często na stanowisku, które wcześniej nie istniało. zarządzanie



Zarządzanie polegające na tym, że firmę dostosowuje się do talentów ludzi.
135 Pracowałem dla Walta Disneya i razem z nim przez trzy lata, mam więc możliwość wyprostowania zniekształconej wizji pani Yeaman. Człowiek ten pracuje ciężej niż wszyscy pozostali w studiu. Przychodzi o ósmej, a wychodzi – Bóg wie kiedy. Wraca wieczorami i podczas urlopu. Wszystkie jego spotkania towarzyskie, sporty, rodzina, wszyscy i wszystko grają drugie skrzypce przy jego pracy.

Ludzie, którzy z nim pracują, sami są artystami; lecz bez inspiracji i kierowniczego wpływu Disneya, bez jego upartej determinacji, by ciągle ulepszać filmy, bez jego umiejętności wydobywania z nich coraz więcej, ci sami artyści błyszczeliby jako indywidualności, ale filmy byłyby sieczką.

SDR - sztuka dobrej roboty

team building



Pracownicy natomiast (jak pani Yeaman) postrzegali go jako wyzyskiwacza.
140 Jak u wszystkich wielkich artystów, kanwą utworów Disneya był konflikt pomiędzy intelektem a uczuciem. Rozum / Emocje



147 Mimo że samozachowanie jest pierwotnym instynktem natury, to troska o innych stanowi podwaliny cywilizacji. cel życia

kultura

ja / grupa



161 Stowarzyszenie Niezależnych Producentów Filmowych (SIMPP) powstało, by zburzyć dominację wielkich wytwórni w trzech głównych fazach działalności: produkcji, dystrybucji i wyświetlania. Generalnie rzecz biorąc, wielkie wytwórnie były nadal kontrolowane przez tę samą grupę ludzi, którzy pierwsi złamali żelazny uścisk starego Trustu Edisona. Jak na ironię, ćwierć wieku później ich sukces doprowadził do stworzenia jeszcze bardziej niekonkurencyjnego środowiska niż to, z którego tak desperacko próbowali się wydostać. Tak bardzo, że żaden niezależny film nie mógł trafić do krajowej dystrybucji, jeśli filmowiec czy studio nie dogadali się z jedną z wielkich wytwórni, która nie tylko kontrolowała wszystkie sieci dystrybucyjne, ale w praktyce była właścicielem wszystkich dobrze prowadzonych kin w kraju. Interesy można było ubić tylko na ich warunkach. fizyka firmy



162 Pod opieką Lessinga Disney odkrył, jak pasja i władza politycznego aktywizmu mogą być wykorzystane jako środki do uzyskania prywatnych korzyści. A potem do zemsty. władza



212 Disney miał właściwie niewiele wspólnego z produkcją filmu, którego większą część ukończono w 1941 roku, przed jego powrotem z Ameryki Południowej. Podczas nieobecności Disneya niestrajkujący artyści i scenarzyści usiłowali zrobić film Disneya bez Disneya. Doskonały pod względem rzemiosła, będący wysoce komercyjną imitacją filmu disneyowskiego, „Dumbo” nie wykazywał oryginalności, geniuszu i skomplikowania wielkiej kinematograficznej wizji Walta. lider

zaradność nachodcziwost'



238 Po ostatecznym odejściu Babbitta Disney zarządził wykreślenie nazwiska animatora z czołówek wszystkich filmów, nad którymi ten kiedykolwiek pracował, a tam, gdzie było to możliwe, również z czasopism, książek, biografii i dokumentów dla prasy. Paradoksem było to, że tocząc polityczną batalię ze swoim byłym animatorem, w pewien sposób stymulował swą artystyczną żyłkę. Poczuł się twórczo ożywiony i rozpoczął poszukiwania nowego materiału do kolejnego filmu animowanego. Matrix



249 Co do Dave'a Hilbermana, rzeczywiście uczęszczał do prestiżowego Moskiewskiego Teatru Artystycznego przez sześć miesięcy w 1922 roku. Razem z setką innych politycznie niezaangażowanych zagranicznych studentów wyjechał do Związku Radzieckiego studiować sztukę. Matrix

propaganda



Razem z setką innych politycznie niezaangażowanych zagranicznych studentów wyjechał do Związku Radzieckiego studiować sztukę... i pobierać tam apanaże.
277 Miał prawie pięćdziesiąt trzy lata i zaczynały się u niego pojawiać nieuchronne sygnały fizycznego starzenia się. Na czubku głowy zaczynały mu rzednąć włosy, skronie siwiały. Powieki pogrubiały i opadły. Policzki zapadły się w obwisłe worki, a warstwa tłuszczu na brzuchu powoli zaczęła się rozrastać. CŻC - cykl życiowy człowieka



318 W grudniu 1961 roku Walt skończył sześćdziesiąt lat – wydarzenie, które wzmocniło depresję spowodowaną ślubem Sharon. Jego powiedzenie: „Żaden człowiek nie może żyć wiecznie” było odpowiedzią na pytania wszystkich o jego samopoczucie. Wzmogła się jego obsesja śmiertelności. Zaczął czynić plany, by na wypadek jego śmierci, której nieuchronność czuł, jego rodzina zatrzymała kontrolę nad wytwórnią. CŻC - cykl życiowy człowieka



327 Bert, kominiarz i człowiek orkiestra, zabawiał publiczność w parku wodewilowym programem, który przypominał jeszcze jedną stronę Disneya – wczesne stadium kariery młodego Walta, który sam stał się „człowiekiem orkiestrą”, szefem własnego studia. fizyka firmy

SDR - sztuka dobrej roboty



Jednym z elementó Sztuki Dobrej Roboty jest właśnie bycie "Człowiekiem orkiestrą"
328 Jednak to wielkie osiągnięcie przyćmiła chmura rozpaczy. Jeszcze przed zakończeniem pierwszej serii pokazów filmu Walt popadł w głęboką depresję. Jak na ironię, spowodował to ogromny sukces „Mary Poppins”. Po krótkim okresie poczucia osobistego i zawodowego spełnienia ogarnęła go szokująca świadomość faktu, że nie będzie już w stanie stworzyć niczego większego.

Poszukując nowego ujścia dla swej energii twórczej, postanowił uczyć nowe pokolenie artystów tego wszystkiego, czego sam się nauczył, robiąc filmy. I jak sądził, po kilku kluczowych ulepszeniach, znalazł do tego idealne miejsce.

CŻC - cykl życiowy człowieka



330 Uważał, że jednym z najpoważniejszych błędów, jakie popełnił przy Disneylandzie, był rozmiar kupionej nieruchomości. Pierwotne 160 akrów, wszystko, na co było go wówczas stać, ostatecznie okazało się za małe. Co więcej, sprytni budowlańcy kupili okoliczne parcele i zapełnili je motelami, restauracjami typu fast food, powstał tam też przynajmniej jeden konkurencyjny park rozrywki. Za każdego dolara, którego zarobił Disneyand, „pasożytnicze” firmy otaczające park zarabiały dwa. fizyka firmy

Atlasi/Grabieżcy

żywe walczy



334 Międzynarodowa sieć parków rozrywki nosząca jego imię przedstawiała krainę wiecznej młodości, nieobciążoną obowiązkami i ograniczeniami dorosłej rzeczywistości. CŻC - cykl życiowy człowieka



336 Wbrew utrzymującym się po dziś dzień plotkom, Walt Disney nie został zamrożony. Niesmaczne żarty na ten temat krążyły po wytwórni wiele tygodni po jego śmierci. Pewien animator wspominał powracający żart, że zamrożenie było próbą Walta uczynienia siebie cieplejszą osobą. W rzeczywistości jego ciało skremowano. lider



Niestety wymaganie od innych postrzegane jest negatywnie. Mało kto natomiast dostrzega, że każdy z nas podczas zakupów jest niezwykle wymagający w stosunku do nieznanych nam producentów. Nie mamy skrupułów kupując od złodzieja albo nie kupując od matki samotnie wychowującej dzieci.
337 Disney nie pozostawił nic swoim dwóm żyjącym braciom, Raymondowi i Royowi. Uważał, że mężczyźni są w stanie kierować swoim własnym losem. mężczyzna / kobieta



351 Michael Eisner, być może obawiając się obietnicy prezydenta Clintona podwyższenia podatków od zysków z kapitału, spieniężył większość z posiadanych akcji i zabrał do domu czek na 192 miliony dolarów. BFDS- Basic Factor for Dev. of Societies