Wygenerowano:
04.12.2017
09:22:45

Przejdź do listy słów kluczowych
Wygenerowano programem:
Q-Księgozbiór 3000





ahamkara

Spis cytatów ze względu na słowo kluczowe

Ewolucyjnie wbudowane w każdego z nas mechanizmy, które zaburzają obiektywne postrzeganie rzeczywistości.
Treść Tytuł Autor(zy) Ident / Data wpisu
Tego, że wszystko zniszczył tą swoją cholerną zazdrością, nie potrafi pojąć. Biała Masajka Hofmann, Corinne 9788373919488:294

11.09.2008
Ludzie tacy już są: szukają przyjaźni tego, kto jest bogaty, wpływowy i potężny. Ale gdy ktoś spada ze szczytów władzy na samo dno, to z jakiś niezrozumiałych powodów liczba przyjaciół i zwolenników gwałtownie maleje. Przeciwnie, pojawia się wielu, którzy chcą kopnąć wczorajszego idola. Ostatnia defilada Suworow, Wiktor 9788375102291:284

14.04.2009
Nasze wykrwawione w poprzednich walkach dywizje nie wytrzymały nacisku tych doborowych łotrów. 22 czerwca 1941 Sołonin, Mark 9788375101300:379

22.04.2009
Wolny rynek – istotą problemu jest to, będąc potrzebnym wszystkim jako społeczeństwu, jest zarazem niepotrzebny nikomu konkretnie, żadnej grupie społecznej, jeśli myśli ona o swoich własnych interesach. Wolny rynek jest najlepszym sposobem zapewnienia cywilizacyjnego sukcesu, wzrostu dobrobytu i poziomu życia. Ale patrząc z punktu widzenia każdego z osobna, to i robotnikowi, i rolnikowi, i politykowi, i nade wszystko urzędnikowi wygodniej jest, gdy można na żywioł ingerować, targować się, dotować i tak dalej. Wbrew stereotypowi tak jest wygodniej również przedsiębiorcy. Im lepiej mu się powodzi, tym mniej mu w smak, że ktoś robi konkurencję, że zmusza do ciągłego starania się o niższe ceny i wyższą jakość, że wręcz może go puścić z torbami. Bogacz woli poczucie bezpieczeństwa, jakie daje mu zblatowanie się z władzą i uzyskanie w zamian za sponsoring gwarancji, że zachowa swą wysoką pozycję. Na dobrą sprawę za wolnym rynkiem są tylko ci, którzy właśnie się dorabiają, wspinają na wymarzone społeczne wyżyny. Ale i to tylko do czasu, aż im się uda.

Myślę czasem, że ułożenie tej społecznej kostki Rubika - przyjęcie wolą większości czegoś, co jest dobre dla wszystkich razem wziętych, ale złe dla każdej z grup z osobna - to swego rodzaju egzamin dojrzałości, jaki zadała nam Opaczność albo, jak kto woli, jakaś obserwująca nas z dala Kosmiczna Jaźń. Na razie nie wypadamy najlepiej (? Wilhelm z Tyru).

W skrócie Ziemkiewicz, Rafał A. 9788375741094:192

23.12.2009
W przeciwieństwie do nauki codzienne myślenie oparte na zdrowym rozsądku określane jest za pomocą swojej naturalności. Idzie tu o złożone procesy umysłowe, których zazwyczaj jesteśmy nieświadomi, a które pozwalają nam zaspokoić potrzeby życia codziennego. W większości wypadków całkowicie to wystarcza, ale nauka potrzebuje czegoś więcej. Myślenie potoczne pozbawione jest bowiem rygoru, logiczności i obiektywizmu. Większość ludzi traktuje swoje opinie o świecie jako prawdziwe, nie uświadamiając sobie motywów poszczególnych sądów. Tymczasem to rozumienie stanowi przeciwieństwo świadomej i samokrytycznej metodologii nauki. Zdroworozsądkowe myślenie wykazuje skłonności do popełniania błędów, szczególnie wtedy gdy problemy mają charakter formalny, a dostęp do informacji jest ograniczony. Tak naprawdę nie zmaga się ono z formą i nie tworzy ogólnych rozwiązań. Różnice pomiędzy myśleniem zdroworozsądkowym a naukowym można wyjaśnić na dwa sposoby: przez obserwacją rozwoju intelektualnego dzieci i rozpatrując pewne aspekty rozumowania dorosłych. Nienaturalna natura nauki Wolpert, Lewis 83-85416-22-6:25

26.01.2010
niechęć do słuchania rad zbawiennych, ale nieprzyjemnych Katarzyna Wielka Troyat, Henri 9788324126934:206

11.02.2010
Każdy z nas ma własną, unikalną osobowość, lecz na nią nakładają się różne skłonności, przekonania i odruchy przekazane nam przez historię społeczności, w której dorastaliśmy. Różnice te z kolei podlegają pewnym prawidłowościom. Poza schematem Gladwell, Malcolm 9788324011568:191

20.07.2010
Okazuje się, że dla przeciętnego klienta cena produktu jest zdecydowanie ważniejsza od sytuacji pracowniczej personelu sklepu. _15

01.11.2010
Było widać, że każde z tych wydarzeń zawsze umieszczano w takiej czy innej emocjonalnej przegródce. Jakoś nie stanowiły one elementu "naszej wojny". Europa walczy Davies, Norman 9788324010103:28

15.01.2012
Głównie bazowali na wierze ludzi w prawdę słowa drukowanego. Gławnaja kniga o Wtoroj Mirowoj Suworow, Wiktor 9785995502425:207

18.02.2012
To nie tylko niezrozumienie, to niechęć zrozumienia. Gławnaja kniga o Wtoroj Mirowoj Suworow, Wiktor 9785995502425:189

19.02.2012
Najwyższym triumfem rozumu jest zwątpienie we własną nieomylność. Miguel de Unamuno Kres możliwości? Granice poznania i poznanie granic. Barrow, John D. 9788373379107:33_2

27.04.2012
Jedna światowa stolica po drugiej, poszukiwanie poparcia – wiosną byłam w Amsterdamie, Paryżu, Genewie, Manilii, Bonn, Hamburgu... Wszędzie zapraszają, żeby „opowiedzieć o sytuacji w Czeczenii”, i rezultat zawsze jest zerowy. Uprzejme „zachodnie” oklaski są jedyną odpowiedzią na słowa: „Pamiętajcie, w Czeczenii nadal c o d z i e n n i e giną ludzie. Także d z i s i a j”. Druga wojna czeczeńska Politkowska, Anna 9788324006441:14

29.04.2012
człowiek niechętnie się rozstaje z ulubionymi przekonaniami Pasja poznawania. W co wierzą uczeni. Wolpert, Lewis 9788385458401:150

28.07.2012
Ulegamy iluzji, najstarszemu atawizmowi, że sami jesteśmy „w porządku”, natomiast „nie w porządku” są tylko ci „oni”. Oni zaś to samo myślą o nas i czarodziejski krąg ideologicznego myślenia się zamyka. To jest zaledwie początek. Żeby bowiem odbierać wolność innym ludziom, brać w niewolę, gnębić, poniżać, trzeba najpierw uwierzyć w to, że my jesteśmy idealni, a oni demoniczni albo niepełnowartościowi. OD MAŁP DO GWIAZD. Ewolucja człowieka. Część II - TERAZ ALBO NIGDY! Szymański, Jan Maria JMSZ-ODMALP:5

31.07.2012
Ten anachronizm nie niepokoiłby Pausaniasza, ponieważ było rzeczą normalną w jego czasach, a także w dużo późniejszych, widzenie przeszłości odzianej i wyposażonej na wzór współczesny. Szaleństwo władzy. Od Troi do Wietnamu. Tuchman, Barbara W. 9788385348542:67

03.10.2013
Wizje kłębiące się w wyobraźni admirała Radforda – które jak dotąd nie sprawdziły się – uwypuklają ważną kwestię w analizie szaleństwa. Jaki jest stopień percepcji, a jaki urojeń i fantazji przy podejmowaniu politycznych decyzji? Jak to się dzieje, że wybryki fantazji biorą górę nad trzeźwą oceną rzeczywistości? W jakim stopniu przekonanie lub odwrotnie, świadoma przesada wchodzą w grę? Czy wierzy się tym argumentom, czy są one tylko retorycznym wymysłem użytym w celu wymuszenia pożądanego biegu wydarzeń? Szaleństwo władzy. Od Troi do Wietnamu. Tuchman, Barbara W. 9788385348542:322

04.10.2013
Jest jeszcze innego rodzaju okrucieństwo: głód zabija porządnych ludzi, takich, którzy nigdy nie ukradną żywności, nie skłamią, nie oszukują, nie łamią prawa ani nie zdradzają najbliższych. To zjawisko po II wojnie światowej opisał włoski pisarz żydowskiego pochodzenia Primo Levi. Pisał, że ani on ani jego koledzy, którzy przeżyli obozy zagłady, nie chcieli spotykać się po wojnie, ponieważ wstydzili się tego co zrobili.

Yet another gratuitous cruelty : the killer [the famine] targets the most innocent, the people who would never steal food, lie, cheat, break the law, or betray a friend. It was a phenomenon that the Italian-Jewish writer Primo Levi identified after emerging from Auschwitz, when he wrote that he and his fellow survivors never wanted to see one another again after the war because they had all done something of which they were ashamed.

Nothing to envy. Ordinary lives in North Korea. Demick, Barbara 9780385523912:141

25.11.2013
Prywatne działki były wypielęgnowane, warzywa posadzone w idealnych rzędach, fasola i dynie przywiązane do palików i kratek, podczas gdy kolektywne gospodarstwa były zapuszczone.

Attention was lavished on the private plots, the vegetables in rows as perfectly even as typewriter keys, the beans and squash tied to stakes and trellises, while the collective farms were slovenly with neglect.

Nothing to envy. Ordinary lives in North Korea. Demick, Barbara 9780385523912:154_2

10.03.2014
Z całej duszy nienawidził reżimu Korei Północnej, jednak bronił go, gdy Południowi Koreańczycy go krytykowali.

Even though he hated the North Korean regime, he found he’d get defensive when South Koreans criticized it.

Nothing to envy. Ordinary lives in North Korea. Demick, Barbara 9780385523912:256

11.03.2014
Ludzkie gospodarstwo jest ogromne i niezwykle skomplikowane i w związku z tym trudnozarządzalne. W wielu krajach ludzie są za silną władzą i nawet za silnym człowiekiem stojącym na czele. Bardzo im zależy by pojawił się jakowyś gospodarz (Stalin?!), który wszystkich zjednoczy i zmusi do sprawiedliwego i celowego postępowania, jednym słowem będzie bezpośrednim zastępcą pana Boga na ziemi. Oczywiście każdy uważa, że ów gospodarz zajmie jego właśnie stanowisko, a nie stanowisko oponenta. Zresztą każdy zgadza się na pewne ustępstwa na korzyść oponenta ale tylko w zagadnieniach drugoplanowych. I w sumie co za różnica czy rządzi osoba prawa czy świnia? Niech ma władzę byle tylko był za mną. Zapadnia. Człowiek i socjalizm. Fiedosiejew, Anatolij Pawłowicz ZAPADNIA:261_2

15.03.2014
Jeszcze raz zwracam panu uwagę – już to wielokrotnie czyniłem – niech pan nie mówi prawdy w oczy ludziom, bo to ich gniewa i upokarza.
- To mam kłamać?

Byłem żołnierzem generała Andersa Czerkawski, Tadeusz Mieczysław 9788374520249:255

15.04.2014
Do dziś można się zastanawiać nad pobudkami kierującymi cała trójką [naukowców: Hugo de Vries, Karl Correns i Eric von Tschermak]. Niewątpliwie duże znaczenie odgrywała zawiść i duma. Wielcy Naukowcy-Amatorzy. Jak dokonywano genialnych odkryć? Malone, John 9788324125111:26

26.07.2014
Machiavelli: Ludzie są „niewdzięczni, obłudni, tchórzliwi w niebezpieczeństwie [oraz] chciwi zysku” Heroiczne przywództwo. Tajemnice sukcesu firmy istniejącej ponad 450 lat Lowney, Chris 9788375059120:39

21.08.2014
Wystarczy pobieżny rzut oka na pozycje książkowe z dziedziny zarządzania, by zauważyć, że poradnictwo obejmuje prawie wszystkie ludzkie emocje i zachowania, które można sobie wyobrazić w miejscu pracy: agresję, oszustwo, radość, złość, zawiść, chciwość, grę, wojnę itp. Heroiczne przywództwo. Tajemnice sukcesu firmy istniejącej ponad 450 lat Lowney, Chris 9788375059120:212_2

22.08.2014
„Ci, którzy są dobrzy i uczeni, należą do rzadkości” Heroiczne przywództwo. Tajemnice sukcesu firmy istniejącej ponad 450 lat Lowney, Chris 9788375059120:229

22.08.2014
Ta wiara w magiczny skrót przetrwała w nas do dziś w postaci poszukiwania prostej recepty na sukces. Mastery Greene, Robert 9780143124177:4

21.09.2014
Większość z nas kryje się za egocentryczną skłonnością do tworzenia iluzji własnej wyjątkowości. Efekt Lucyfera Zimbardo, Philip G. 9788301155704:28

10.10.2014
Tam, gdzie tylko wytrwałość, silna wola i wierność wobec przyjaciół stanowiły o prawdziwej pozycji więźnia i decydowały o losie jego towarzyszy – ci subtelni, wrażliwi, wykształceni wielbiciele piękna bardzo często okazywali się tchórzami, gotowymi do pośpiesznej kapitulacji, wprawnymi w wynajdywaniu usprawiedliwień dla własnej podłości; szybko potrafili przekształcać się w zdrajców, żebraków i obłudników. Krąg pierwszy Sołżenicyn, Aleksander 9788307024950:465

10.10.2014
You may grow frustrated and depressed, never realising that the source of it is your alienation from your own creative potential. Mastery Greene, Robert 9780143124177:14

29.10.2014
The world is teeming with problems, many of them of our own creation. Mastery Greene, Robert 9780143124177:14_2

29.10.2014
It is better to stick to facts and studies, to keep a micro view, rather than possibly embarrassing themselves with a speculation that could be wrong. Mastery Greene, Robert 9780143124177:189

03.11.2014
Sometimes this fear of speculation masquerades as skepticism. We see this people who delight in shooting down any theory or explanation before it gets anywhere. They are trying to pass off skepticism as a sign of high intelligence, but in fact they are taking the easy route - it is quite simple to find arguments against any idea and knock it down from the sidelines. Mastery Greene, Robert 9780143124177:189_2

03.11.2014
Our minds are always hurrying to generalize about things, often based on the most minimal amounts of information. We form opinions quickly, in conformity with our previous opinions, and we do not pay grat attention to the details. Mastery Greene, Robert 9780143124177:192

03.11.2014
To accomplish this he wrote, wd must be capable of negating our ego. We are by nature fearful and unsecure creatures. We do not like what is unfamiliar or unknown. To compensate for this, we assert ourselves with the options and ideas that make us seem strong and certain. Many of these options do not come from our own deep reflection, but are instead basex on what other people think. Furthermore, once ee hold these ideas, to admit they are wrong is to wound our ego and vanity. Truly creative people in all fields can temporarily suspend their ego and simply experience what they are seeing, without the need to assert a judgement, for as long as possible. They are more than ready to find their most cherished opinions contradicted by reality . This ability to endure and even embrace mysteries and uncertainties is what Keats called negative capability. All Masters possess this Negative Capability, and it is the source of their creative power. Mastery Greene, Robert 9780143124177:182

06.11.2014
David Ogilvy: „[Reklama – przyp. JF] jest fatalna, bo ludziom, którzy ją robią, nie zależy na sprzedawaniu czegokolwiek. Nie uważają siebie za sprzedawców. Myślą o sobie jako o artystach i o geniuszach”. Forbes o największych sukcesach w świecie biznesu. Gross, Daniel 9788320423860:148

09.11.2014
In war, strategy is the art of commanding the entire military operation. Tactics, on the other hand, is the skill of forming up the army for battle itself and dealing with the immediate needs of the battlefield. Most of us in life are tacticians, not strategists.

Strategia wojenna to sztuka dowodzenia całością operacji wojskowej. Taktyki to elementy charakterystyczne strategii, natomiast akcje to natychmiastowe działania wynikające z potrzeb bieżących pola walki. Wiekszość z nas koncentruje się na akcjach I nie dochodzi do poziomu myslenia strategicznego.

The 33 strategies of WAR. Greene, Robert 9780143112785

16.11.2014
że błędy robi każdy. Kłopot z tym, że większość ludzi nie umie się do nich otwarcie przyznać. Gdy facet coś spieprzy, nigdy nie uzna tego za własny błąd, nawet jeśli może temu jakoś zaradzić. Będzie próbował obarczyć winą swoją żonę, kochankę, dzieci, psa, pogodę - ale nigdy siebie. Jeśli więc ty coś spieprzysz, nie usprawiedliwiaj się przede mną, tylko spójrz w lustro - dopiero potem przyjdź do mnie. Iacocca Autobiografia Iacocca, Lee 8788305121119:50

30.01.2015
Świadomość własnej wartości może być mocna, albo wielka; ta druga często prowadzi do samozniszczenia. Iacocca Autobiografia Iacocca, Lee 8788305121119:77

30.01.2015
„silni czynią to, co mogą czynić, słabsi cierpią to, co ścierpieć muszą” Platon Państwo Biografia Blackburn, Simon 9788374953481:41

04.04.2015
[...] nikt nie jest sprawiedliwy z dobrej woli, tylko z musu, bo sprawiedliwość to nie jest dobro dla jednostki, bo każdy, gdzie tylko myśli, że będzie mógł krzywdy wyrządzać bezkarnie, tam je wyrządza. (II, 360c) Platon Państwo Biografia Blackburn, Simon 9788374953481:50

04.04.2015
Popper przedstawia Platona jako niebezpiecznego specjalistę od utopijnej inżynierii społecznej, dla którego przy projektowaniu zmian nie liczy się bałaganiarski i krnąbrny charakter materii ludzkiej, nad którą pracuje. Platon Państwo Biografia Blackburn, Simon 9788374953481:60

04.04.2015
Wspólnoty wiernych nie potrzebowały plotyńskiej abstrakcyjnej zasady oświecenia. Nie pragnęły oświecenia, dostępnego jedynie tym, którzy studiowali matematykę lat dziesięć, a dialektykę pięć. Potrzebowały pocieszenia i przebaczenia, potrzebowały Kogoś, do kogo można zwracać się w modlitwie z prośbą o interwencję, potrzebowały wsparcia i zaspokojenia, jakie daje religia. Przywódcy pragnęli karmić własne psy pasterskie grzechem i winą i cieszyć się korzyściami, związanymi z posiadaniem monopolu na odkupienie. Platon Państwo Biografia Blackburn, Simon 9788374953481:107

04.04.2015
Czytając księgę VIII, dostrzegamy, że Platon jest koneserem ludzkich przywar i błędów, godnym poprzednikiem Swifta, Woltera, Pope'a czy Prousta. Platon Państwo Biografia Blackburn, Simon 9788374953481:129

04.04.2015
Aby wzmocnić swoje przesłanie Platon prowadzi dalsze rozważania; ponownie przywołuje wątek podziału duszy na trzy części, przy czym teraz opisuje te części jako pierwiastek intelektualny, nastawiony na poznanie prawdy, temperament, dążący do mocy, zwycięstw i sławy oraz pierwiastek pożądliwości i chciwości. Platon Państwo Biografia Blackburn, Simon 9788374953481:139

04.04.2015
Również między nami, uważam, że słowa Korwina oddają postawę miażdżącej większości; tyle że jest to postawa, do której ludzie sami przed sobą się nie chcą przyznawać. Każdy oczywiście powie, że tak, paraolimpiadę powinno się pokazywać w telewizji, ale gdyby ją pokazywano, toby ze wstrętem natychmiast przełączył. Życie seksualne lemingów Ziemkiewicz, Rafał A. 9788379640591:73

06.04.2015
Psychiatria nazywa ten mechanizm wyparciem. Jeśli prawda nazbyt kłóci się z wiarą przyjętą apriorycznie – na przykład z wiarą w Tuska – i tym samym zaburza poczucie bezpieczeństwa, to jednostki psychicznie słabe, niezdolne do zweryfikowania swych poglądów i przyznania się do błędu, tę prawdę wbrew najoczywistszym faktom wypierają. Odrzucają. Nie przyjmują jej do wiadomości – i szlus. Zamykają się w kręgu kilku gorliwie, histerycznie wręcz wyznawanych sloganów, na rzeczywistość burzącą ich poczucie bezpieczeństwa reagują wściekłością i agresją. Z psychopatyczną zajadłością ubliżają tym, którzy nie chcą wraz z nimi żyć wśród urojeń i skwapliwie wspierają każdego, kto im te urojenia uprawdopodabnia, choćby było to uprawdopodabnianie zwykłym bredzeniem obrażającym elementarną logikę i zdrowy rozsądek. Życie seksualne lemingów Ziemkiewicz, Rafał A. 9788379640591:121

06.04.2015
robić to, co facet najbardziej w życiu kocha – mądrzyć się na każdy temat. Mnie to złości i irytuje. Życie seksualne lemingów Ziemkiewicz, Rafał A. 9788379640591:247

06.04.2015
Udało się, Polacy są zachwyceni i, jak się zdaje, gremialnie uwierzyli, że kiedy amerykański przywódca, polityk przecież, zobowiązany kierować się interesami swojego kraju, a nie niczym innym, zapewnia, że tym razem to już na pewno nigdy nas Ameryka nie opuści – to to „nigdy” znaczy „nigdy-nigdy”, a nie „nigdy-dopóki-się-nie-zmieni-sytuacja”. Życie seksualne lemingów Ziemkiewicz, Rafał A. 9788379640591:356

06.04.2015
Niezależnie od narodowości człowiekowi łatwiej jest staczać się w dół niż wspinać się pod górę; łatwiej jest czołgać się niż latać. Łatwiej doszukiwać się spisków przeklętych masonów niż nauczyć się wyrzucać śmieci do kosza. Łatwiej uwierzyć w usprawiedliwiające, mimo że ewidentne, kłamstwo niż wziąć odpowiedzialność za wszystko – dobre i haniebne – w historii swojego kraju. Pranie mózgu. Fałszywa historia Wielkiej Wojny. Sołonin, Mark 9788375109771:297

09.04.2015
Mike Murphy, who had just signed on as my campaign manager, said, “Show that you’re having a good time. That you love what you’re doing. Be likeable, be yourself, be humorous, have fun. Don’t worry about saying something wrong, just be ready to make a joke about it right away. People don’t remember what you say, only whether they like you or not.” Total Recall. My unbelievably true life story. Schwarzenegger, Arnold 9781849839730:504

21.06.2015
Chociaż nie, to ani głupota, ani naiwność dyktuje Żydom takie a nie inne rozumowanie. To wiara Żydów w dorobek kulturalny dwudziestego wieku, to niezrozumienie mentalności, krwiożerczości Hunów działających wbrew wszelkim ludzkim zasadom, chrystianizmowi. To wszystko zaślepia Żydów i kompletnie ich ogłupia. Czy ja jestem mordercą? Perechodnik, Calel 9788390067612:27_2

21.06.2015
Przez cały ten czas policjanci byli pewni, że również zostaną wywiezieni. W stronę komisariatu już ich nie przepuszczano, ale po miasteczku nadal mogli kręcić się swobodnie. Niektórzy próbowali się ukryć, ale większość nie myślała o ucieczce. Czy ja jestem mordercą? Perechodnik, Calel 9788390067612:46

21.06.2015
Każdego (…) ogarnęła psychoza, każdy uważał się za lepszego, każdy sądził, że jego właśnie nie wysiedlą. Czy ja jestem mordercą? Perechodnik, Calel 9788390067612:113

21.06.2015
Nie wierzę w żadne hasła demokratyczne. Człowiek ma w sobie uśpionego diabła. Czy ja jestem mordercą? Perechodnik, Calel 9788390067612:186

21.06.2015
  1. We do not qualify as a self-aware species
  2. Our perception of free will is largely an illusion
  3. Our sense of self and mind are not hardwired but emerge from language
  4. Our definition of reality, or worldview, changes in predictable ways as we mature
  5. Entire cultures evolve through similar stages
  6. Worldviews are dictated by technology
  7. Worldviews determinate our morals and values, how we perceive cause and effect, how we solve ploblems, how we solve problems, how we raise and educate our children, and how we govern ourselves.
Roadmap to Reality Elpel Thomas J. 9781892784292:2

25.08.2015
Do pewnego stopnia przyczyną tej odmowy jest fakt, iż rzesze robotnicze tych państw zdradzają wyraźne tendencje komunistyczne i mogą wstrzymać dostawę amunicji nawet w wypadku, gdyby władze rządowe wyraziły na to zgodę. Kto nie był tutaj, ten nie może sobie nawet wyobrazić, do jakiego stopnia opanowali bolszewicy klasy pracujące Europy Środkowej. Sympatie tych klas mają charakter raczej religijny niż polityczny. Są to sympatie pozbawione zmysłu bezstronnej oceny korzyści, sympatie ślepe na zupełne niepowodzenie rządów bolszewickich na niwie gospodarczej i nieczułe na dopuszczanie się przez nich aktów bestialstwa i okrucieństwa. Osiemnasta decydująca bitwa w dziejach Świata Abernon, Edgar Vincent d' 9788375651232:50

04.09.2015
Jakkolwiek zachowuje się ego, kierujący nim motyw jest zawsze taki sam: pragnie się wyróżniać, być wyjątkowe, sprawować kontrolę, chce władzy i uwagi. _83

11.09.2015
Nic tak nie wzmacnia, jak przypisywanie sobie racji. Ludzie muszą krytykować innych, aby uzyskać silniejsze poczucie tego kim są. _84

11.09.2015
We construct a reality based on models of how we would like that reality to be, not on reality itself. Roadmap to Reality Elpel Thomas J. 9781892784292:47

21.09.2015
We are also enormously susceptible to suggestion, almost as if we live in a perpetual state of hypnosis. Roadmap to Reality Elpel Thomas J. 9781892784292:31

30.04.2016
Similarly, television newscasters can sway voters with subtle facial expressions as they speak about presidential candidates. Even if a network`s coverage of a candidate is more negative than other networks, viewers are more likely to vote for the candidate if the newscaster measurably brightens up while talking about him or her. Seeing how decisions, big and small, are made, it is astonishing that we are able to function as a society at all. Roadmap to Reality Elpel Thomas J. 9781892784292:31_2

30.04.2016
It could be said that people who are unobstructed by language are more capable of perceiving reality as it is, while the rest of us generalize reality into symbols and fail to notice our actual surroundings. We filter out extraneous information that might be distracting or overwhelming to the senses and see only what we want to see. Roadmap to Reality Elpel Thomas J. 9781892784292:87

30.04.2016
Most teenagers are wired to their music, almost like an addiction. They can hardly function without it. At this stage in life people are easily swayed by the power of suggestion. Even highly responsible teens are prone to significant lapses in judgment as they are swayed by suggestions from peers, songs, stupid stunts on television shows, or random impulses from the subconscious. Roadmap to Reality Elpel Thomas J. 9781892784292:93

30.04.2016
the human brain is wired to obey voices of command Roadmap to Reality Elpel Thomas J. 9781892784292:104_2

30.04.2016
God knows we are underpaid and overabused. Gretzky. An Autobiography. Gretzky, Wayne 10-1011347072:94

14.05.2016
Osobistości, które z racji dawnych swych osiągnięć piastują wysokie godności, zwykle niechętnie spoglądają na zbyt szybki postęp wiedzy, wybiegający poza ich własne osiągnięcia. Sztuka badań naukowych Beveridge, William Ian Beardmore PZWL 213/63:128_2

18.06.2016
Zrządzeniem opatrzności wszyscy mamy zaufanie do własnych sądów i uważamy, że jest w świecie tylko jedna opinia słuszna, to znaczy: nasza. Uważamy także, że prawodawca nie może postąpić lepiej, jak tylko narzucić ją wszystkim i – dla większej pewności – chcemy być tym prawodawcą. Ale prawodawcy zmieniają się, jeden przychodzi po drugim - i co się dzieje? To, że przy każdej zmianie jedna Jedność jest zastępowana inną. Pamflety Bastiat, Frederic 9788361344940:96

09.10.2016
(nawet jeśli socjolog powie lub napisze tylko jedną dziesiątą tego, co usłyszy od samych dziennikarzy, np. o spotkaniach promocyjnych lub o fabrykowaniu - tak, to właściwe słowo - programów, zostanie przez nich oskarżony o stronniczość i brak obiektywizmu). Ogólnie rzecz biorąc, ludzie nie lubią, gdy czyni się z nich przedmiot analizy, nie lubią być obiektywizowani, a dziennikarze jeszcze mniej niż cała reszta społeczeństwa. O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Bourdieu, Pierre 9788301160463:41

30.10.2016
Platon mawiał, że jesteśmy kukiełkami w rękach bogów. O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Bourdieu, Pierre 9788301160463:67

31.10.2016
Dziennikarze chętniej nazywają socjologa „dobrym”, gdy mówi on rzeczy bliższe temu, co sami myślą. Nie można mieć nadziei – i zresztą to pewnie dobrze – na popularność wśród ludzi telewizji, póki próbuje się powiedzieć o niej prawdę. O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Bourdieu, Pierre 9788301160463:81

03.11.2016
Co nie przeszkadza niektórym wygłaszać bez jakichkolwiek badań swoich niewzruszonych wniosków o stanie świata. O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Bourdieu, Pierre 9788301160463:82_2

03.11.2016
Jeśli socjolog bywa trochę irytujący, to dlatego, że czuje się zobowiązany uświadamiać rzeczy, które wolelibyśmy pozostawić w nieświadomości. O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Bourdieu, Pierre 9788301160463:84

03.11.2016
Tego samego dnia David Brinkley […] zauważył, że skoro człowiek może obecnie dzięki telewizji sam wszystko widzieć i słyszeć bezpośrednio, […], to komentatorzy nie będą już potrzebni. Jeśli tak to należałoby założyć, że postrzegane wydarzenia automatycznie dostarczą człowiekowi wniosków pojęciowych. Tymczasem naprawdę, im więcej ludzie postrzegają, tym bardziej potrzebują pomocy komentatorów, i to takich, którzy potrafią dostarczyć im analizy pojęciowej. Powrót człowieka pierwotnego Rand, Ayn 9788371509360:138

05.11.2016
Jest i było mnóstwo dowodów na to, że przekleństwem przeważającej większości ludzi jest bierność, bezwład i strach, a nie ambicja i odwaga. Powrót człowieka pierwotnego Rand, Ayn 9788371509360:182

05.11.2016
Zdałem sobie sprawę z tego, że pisanie o roztropności jest równie łatwe, jak pisanie o każdej innej sprawie, natomiast stosowanie zasad roztropności we własnym życiu nastręcza wiele kłopotów. Girolamo Cardano Autobiografia Cardano, Girolamo GIROLAMO:46

25.11.2016
„Natura nasza jest skłonna do złego” Girolamo Cardano Autobiografia Cardano, Girolamo GIROLAMO:53

25.11.2016
Istnieją dwa zasadnicze powody nieszczęść u ludzi; ponieważ wszystko jest próżne i bezsensowne, człowiek szuka tego, co jest doskonałe i trwałe. Z chwilą gdy człowiek zauważy, że brakuje mu czegoś trwałego – mianowicie gdy jest chory zdrowia, gdy jest biedny – bogactw, gdy bezdzietny – dzieci, gdy nieszczęśliwy – przyjaciół; szuka czegoś, a gdy nie znajduje, pogrąża się w smutku i zgryzocie. Ale jeszcze gorzej, gdy znajdzie to, czego szukał, gdyż jest rozczarowany i nadal szuka, zawsze bowiem czegoś mu brak. Tak August skarżył się na brak przyjaciół i na bezwstyd w swej rodzinie. Tacy ludzie oszukują sami siebie. Drugi powód to fakt, że ludzie uważają, iż wiedzą to, czego faktycznie nie wiedzą. Ci również oszukują siebie i bliźnich. Inni udają, że coś wiedzą i również oszukują bliźnich.

Do tych nieszczęść dochodzą jeszcze dwa dalsze – zależnie od okoliczności. Po pierwsze, gdy żyje się w czasach i miejscach, gdzie państwo ginie na skutek złych praw, chęć sprzeciwiania się jest rzeczą bardzo trudną, pełną obaw lub wręcz nierozsądną. Chcieć uniknąć losu, który przypada obywatelowi, jest rzeczą niemniej trudną niż niebezpieczną. Cała własność i pieniądze podlegają konfiskacie publicznej. Drugim nieszczęściem zależnym od przypadku jest ryzyko życia, pod czym rozumiemy krótkotrwałość życia, dlatego też wielu ludzi umiera wskutek nadmiaru pracy, podczas gdy inny kradną ich korzyści. Klęski te stanowią problem dla wszystkich, ale największy dla starców i ludzi mało przezornych. Dla osób niedoświadczonych i mało ostrożnych stwarza to często sytuację bez wyjścia. Sytuację tę pogarsza jeszcze głupota, a jeśli dołączy się do tego brak orientacji, to sprawia ona, że ludzie stają się źli i szkodzą innym.

Girolamo Cardano Autobiografia Cardano, Girolamo GIROLAMO:253

25.11.2016
Jeśli chcesz poznać obyczaje ludzi, ich zamiłowanie do nauk i stopień ich kultury, zwróć uwagę na położenie naturalne miejsca, które zamieszkują, na ich prawa i zwyczaje. Na tej podstawie przekonasz się, że ludzie niewykształceni są prości i uparci, i dlatego popadają w skrajność: gdy są dobrzy, są zaraz najlepsi, trudno ich zepsuć; gdy zaś są źli, są najgorsi, nie przekonują ich żadne argumenty rozumowe ani namowy; są ohydni w sprawach seksualnych, są skłonni do obżarstwa, w gniewie są okrutni. Jeżeli są biedni, to są zarazem chciwi; jeśli są bogaci, mają przerost ambicji. Na ogół jednak są gnuśni, gruboskórni, zazdrośni, złośliwi, a nawet skąpi. Jeśli ludzie tacy żyją pod władzą tyranów, to gdy są wpływowi, nastawiają się całkowicie na porywanie cudzej własności, a gdy są biedni, starają się strzec swej własności. Panuje w ich postępowaniu chciwość, nie ma miejsca ani na miłość, ani na wierność, ani na litość. Odwaga połączona z gniewem czyni ich okrutnymi, lenistwo – odrażającymi, zwłaszcza gdy jest połączone z lubieżnością. Z konieczności i zwyczaju są pracowici. Ich wytrwałość czyni ich genialnymi. Jeśli prawa nie pozwalają kształcić się, rozwijają swe siły w rzemiośle i zdrowej ambicji. Dzieje się tak np. za rządów arystokratycznych – kwitną u nich sztuki artystyczne i rzemiosło, zwłaszcza jeśli okolica ma różne bogactwa naturalne. Girolamo Cardano Autobiografia Cardano, Girolamo GIROLAMO:256

25.11.2016
Licz się z tym, że ludzie są tak długo wierni, jak długo widzą w tym swą korzyść, chyba że charakterem stanowczo górują nad sprawą. Girolamo Cardano Autobiografia Cardano, Girolamo GIROLAMO:265

25.11.2016
Wynalazki innych ludzi uważałem w większości za fałszywe albo po prostu nie rozumiałem ich, stąd też z nich nie korzystałem. Girolamo Cardano Autobiografia Cardano, Girolamo GIROLAMO:275

25.11.2016
Nie pisze się dziś nic nowego, przepisuje się tylko. Girolamo Cardano Autobiografia Cardano, Girolamo GIROLAMO:284

25.11.2016
Wszyscy ludzie to plotkarze, chciwcy, kłamcy, chorobliwie ambitni. Girolamo Cardano Autobiografia Cardano, Girolamo GIROLAMO:284_2

25.11.2016
Though lying and stealing were usual, to call a man a liar, thief or murderer was a deadly insult. Uttermost part of the earth. Tierra del Fuego's Indians and Settlers: A personal story. Bridges, Lucas 9789873723094:42

18.04.2017
Ludzką naturą jest, że każdy jest skory do przeceniania swych własnych wartości i zasług. Mentalność antykapitalistyczna Mises, Ludwig Von 9788363421007:23

23.04.2017
Człowiek dotknięty niepowodzeniem szuka kozła ofiarnego, by poprawić swoje samopoczucie i odzyskać wiarę we własne możliwości. Próbuje więc wytłumaczyć sobie, że to nie on ponosi winę za klęskę. Nie jest przecież mniej zdolny, wydajny i pracowity od tych, którzy z nim wygrali. Niestety ten niegodziwy porządek społeczny nie wynagradza najbardziej zasłużonych ludzi; koronuje natomiast nieuczciwych, łajdaków, oszustów, wyzyskiwaczy, ludzi bezwzględnych i bez skrupułów. To jego prawość spowodowała niepowodzenie. Był on zbyt uczciwy by stosować podłe chwyty, dzięki którym rywalom powiodło się w osiągnięciu wyższej pozycji. W kapitalizmie człowiek jest zmuszany do wyboru między prawością i biedą z jednej strony, a złem i bogactwem z drugiej. On sam, Bogu dzięki, wybrał pierwsze rozwiązanie, odrzucając tym samym drugie. Mentalność antykapitalistyczna Mises, Ludwig Von 9788363421007:24

23.04.2017
W efekcie własnej ignorancji ludzie przypisują poprawę warunków ekonomicznych postępowi nauk przyrodniczych i technologii. Mentalność antykapitalistyczna Mises, Ludwig Von 9788363421007:45

23.04.2017
Idee rewolucjonistów zyskały jednak uznanie u większości ignorantów, działających wyłącznie pod wpływem silnych namiętności: zazdrości i nienawiści. Mentalność antykapitalistyczna Mises, Ludwig Von 9788363421007:51

23.04.2017
Są socjalistami, ponieważ wierzą, że socjalizm polepszy ich warunki bytu, a nienawidzą kapitalizmu, ponieważ wierzą, że ich krzywdzi. Mentalność antykapitalistyczna Mises, Ludwig Von 9788363421007:54

23.04.2017
czytelnik utożsamia się zazwyczaj z postacią detektywa Mentalność antykapitalistyczna Mises, Ludwig Von 9788363421007:60

23.04.2017
Of the three years these young Yahgans lived amongst English people., half was spent on board the Beagle with Fitz Roy. During this time they convinced him and others that the Fuegian Indians were cannibals! Even that searcher after truth, Charles Darvin, who was closely associated with the trio during twelve months’ voyage of the Beagle, accepted their testimony.

We who latter passed many years of our lives in daily contact with these people can find only one explanation for this shocking mistake. We suppose that, when questioned, York Minster, or Jimmy Button, would not trouble in the least to answer truthfully, but would merely give the reply that he felt was expected or desired. In the early days their limited knowledge of English would not allow them to explain at any length, and, as we know, it is much easier to answer “yes” than “no”. so the statements with which these young men and little Fuegia Basket have been credited were, in fact, no more than agreement with suggestions made by their questioners.

We can imagine their reactions when asked what was, to them, a ridiculous question, such as:
“Do you kill and eat men?”
They would at first be puzzled, but when the enquiry was repeated and they grasped its meaning and realized the answer that was expected, they would naturally agree. The interrogator would follow this with:
“What people do you eat?”
No answer.
“Do you eat bad people?”
“Yes.”
“When there are no bad people, what then?”
No answer.
“Do you eat your old women?”
“Yes.”

Once this game was started and their knowledge of English increased, theses irresponsible youngsters, encouraged by having their evidence so readily accepted and noted down as fact, would naturally start inventing on their own. We are told that they described, with much detail, how the Fuegians ate enemies killed in battle and, when there were no such victims, devoured their old women. When asked if they ate dogs when hungry, they said they did not, as dogs were useful for catching otter, whereas the old women were of no use at all. These unfortunates, they said, were held in the thick smoke till they choked to death. The meat, they stated, was very good.

This delectable fiction once firmly established, any subsequent attempt at denial would not have been believed, but would have been attributed to a growing unwillingness to confess the horrors in which they had formerly indulged. Accordingly, these young story-tellers allowed their imaginations full rein and vied with each other in the recounting of still more fantastic tales, emboldened by the admiration of the other two.

The belief that the Fuegians were cannibals was not the only mistake Charles Darwin made about them. Listening to their speech, he got the impression that they were repeating the same phrases over and over again, and therefore came to the conclusion that something like one hundred words would cover the whole language. We who learned as children to speak Yaghan know that, within its own limitations, it is infinitely richer and more expressive than English or Spanish. My father’s Yahgan (or Yamana) - English Dictionary, to which I shall refer later, contains no fewer than 32000 words and inflections, the number of which might have been greatly increased without departing from correct speech.

The Yahgans had, at the very least, five names for “snow”. For “beach” they had even more, depending on a variety of factors: the position of the beach in relation to that of the speaker, the direction in which it faced, whether the speaker had land or water between it and himself – and so on. Words varied with the situation of the speaker. A word used in a canoe might differ from that used to describe the same thing when the speaker was on dry land. Further variations were brought in by the compass direction of the hearer and whether he, too, was ashore or afloat. For family connections sometimes so distant that, in English, they would need a sentence to explain, the Yahgans had as many as fifty different words, each descriptive of a particular, and often involved, relationship. Among the variations of the verb “to bite” was a single word that meant “coming unexpectedly on a hard substance when eating something soft” – e.g. a pearl in a mussel.

Uttermost part of the earth. Tierra del Fuego's Indians and Settlers: A personal story. Bridges, Lucas 9789873723094:41

28.04.2017
The truth was that these natives, totally unused to steady work, needed constant and close supervision; and the more there were of them together, the less each individual would do. Uttermost part of the earth. Tierra del Fuego's Indians and Settlers: A personal story. Bridges, Lucas 9789873723094:61

28.04.2017
The third important personage, the convicted murderer, was a much more exciting and romantic figure. [The first was a Government official, the second a schoolmaster] Uttermost part of the earth. Tierra del Fuego's Indians and Settlers: A personal story. Bridges, Lucas 9789873723094:133

28.04.2017
Bardzo, bardzo niewiele osób ma jakiekolwiek pojęcie, o czym mówi. Tak czy inaczej Cleese, John 9788378855521:55

17.07.2017
Przypuszczam, że przez to, że tak bardzo ufałem tacie i wierzyłem, że zawsze działa dla mojego dobra, przeniosłem tę wiarę na nauczycieli. Tak czy inaczej Cleese, John 9788378855521:65

17.07.2017
Dotąd przykład, dawany mi przez ojca i nauczycieli u Świętego Piotra, utwierdzał mnie w przekonaniu, że ludzie mający nade mną władzę są z gruntu sprawiedliwi. Tak czy inaczej Cleese, John 9788378855521:93

17.07.2017
Był uosobieniem oksfordzkiej zasady „naturalnej wyższości”, zgodnie z którą pokazywanie, że wkłada się naprawdę duży wysiłek w osiągnięcie jakiegoś celu, jest pod wieloma względami gorsze niż porażka. Tak czy inaczej Cleese, John 9788378855521:122

17.07.2017
Byłem tak niewyrobiony intelektualnie, że nie zdawałem sobie sprawy, jak bardzo jestem niewyrobiony intelektualnie. Tak czy inaczej Cleese, John 9788378855521:139

23.08.2017
Pewność siebie, moim zdaniem, była przede wszystkim mimikrą, większość bardzo pewnych siebie ludzi, których poznałem, w rzeczywistości była dość głupia. Tak czy inaczej Cleese, John 9788378855521:149

23.08.2017
Złote czasy radia skończyły się wraz z nastaniem telewizji, ale odkryłem, iż starsi realizatorzy karmią się zbiorowym złudzeniem, że telewizja to przejściowa fanaberia i jej atrakcyjność wkrótce zacznie słabnąć, a wtedy publiczność wróci do swojej prawdziwej pierwszej miłości – radia. Było to zdumiewające urojenie, pokazywało jednak, że nawet rozsądni na pozór ludzie potrafią wierzyć, jeżeli naprawdę chcą. Tak czy inaczej Cleese, John 9788378855521:204

23.08.2017
Strach ogranicza horyzonty, każe unikać ryzyka, a to zmusza cię do myślenia stereotypowego. Tak czy inaczej Cleese, John 9788378855521:343

23.08.2017
Ludzie, jeśli tylko mogą, chcą żyć i prosperować na cudzy koszt. Ta żądza ma źródło w naturze człowieka, w prymitywnym, powszechnym i niestłumionym instynkcie każącym zaspokajać potrzeby jak najmniejszym wysiłkiem - Frédéric Bastiat

People, if they can, want to live and prosper at someone else's expense. This lust is rooted in the nature of man, in a primitive, universal, and unadorned instinct to satisfy his own needs with minimal effort. - Frédéric Bastiat

_112

12.09.2017
Okrucieństwo, bezwzględność wobec słabszych i bezbronnych to instynkta głęboko tkwiące w naturze ludzkiej. – Biorą one tak łatwo górę z chwilą, gdy mają zapewnioną bezkarność. Politura kultury opada wtedy niby tynk od muru. Z armią Klucka na Paryż. Pamiętnik lekarza Polaka. Jacobson, Wojciech 9788378894636:100

02.11.2017
Wielu też zostało rannych, między nimi pewien świeżo awansowany feldwebel, nazywał się Teska, ochotnik przybyły ze Szwecji, lecz niemiecki poddany. Wyprosił on u mnie szpadę, od tygodni leżącą spokojnie w wozie sanitarnym, by móc poprowadzić swój oddział do szturmu. Zaledwie minęło pół godziny – wrócił, brocząc krwią z rany przy szyji. Miał szczęście, bo kula przeszła tuż obok tętnicy. Dziwnie podziałała na niego ta odniesiona rana. Przed godziną jeszcze entuzjasta, zdobywca świata, zaklina się teraz, leżąc w norze kamieniołomu, że Szwecji już nie opuści, byleby mu dali urlop zdrowotny do rodziny. Z armią Klucka na Paryż. Pamiętnik lekarza Polaka. Jacobson, Wojciech 9788378894636:155

02.11.2017
Przyprowadzono także pewną liczbę jeńców; naliczyłem ich 80-ciu, zaś feldwebel Sandrock doliczył się w tej samej garstce 800 ludzi. Podjechałem naumyślnie jeszcze raz do nich; ponad 80-ciu ich nie było. Z armią Klucka na Paryż. Pamiętnik lekarza Polaka. Jacobson, Wojciech 9788378894636:156

02.11.2017
Żołądek jego był niezgłębiony, o ile jedzenie, czy picie nic nie kosztowało. W Amy, w naszej restauracyjce biedak często nie mógł z nami jadać, bo wątróbki, nerek i móżdżku nie trawił jego „słabowity żołądek”. Za te potrawy bowiem wyznaczona była jakaś mała opłata. Z armią Klucka na Paryż. Pamiętnik lekarza Polaka. Jacobson, Wojciech 9788378894636:177

02.11.2017


Odnośnik Opis
Definicja ahamkary w słowniku fiżyki życia