Treść |
Tytuł |
Autor(zy) |
Ident / Data wpisu |
Uczy również, że tylko te republiki i monarchie, które uzbroiły swój lud, dokonały wielkich rzeczy.
|
Uśmiech Machiavellego
|
Viroli, Maurizio
|
9788374142014:175
30.06.2011
|
Zwróćmy uwagę na słowa „ludzie wychodzili z ziemianek”. Wbrew powszechnie przyjętemu mitowi (Finowie siedzą w ciepłym bunkrze, czerwonoarmiści idą do ataku w trzaskający mróz, po pas w śniegu), Finowie nieprzerwanie manewrowali na czterdziestostopniowym mrozie, podczas gdy żołnierze okrążonych sowieckich dywizji mogli choć trochę się ogrzać.
|
25 czerwca. Głupota czy agresja?
|
Sołonin, Mark
|
9788375104875:95
02.01.2012
|
To, że straty atakującej – i to atakującej z powodzeniem – armii fińskiej okazały się siedem – osiem razy mniejsze niż Armii Czerwonej, można słusznie nazwać „cudem, który wywraca całkowicie wyobrażenia światowej teorii wojskowości.”
|
25 czerwca. Głupota czy agresja?
|
Sołonin, Mark
|
9788375104875:98
02.01.2012
|
Bez mała pół wieku sowiecka propaganda – i sowiecka „ nauka historyczna” jako jej część składowa – zawzięcie demaskowała „burżuazyjnych fałszerzy historii”, którzy odważyli się rzucić cień na niezmiennie miłujący pokój ZSRS.
|
25 czerwca. Głupota czy agresja?
|
Sołonin, Mark
|
9788375104875:226
02.01.2012
|
A kim są radzieccy historycy wojskowi? To najemni urzędnicy, którzy za pensję tworzą historię w zgodzie z otrzymanym rozkazem lub panującą ideologią. Napiszemy wedle rozkazu. Że nas było mniej i mieliśmy gorszy sprzęt. Lub, że nas było mniej, ale sprzęt był lepszy, ale zdradziecki atak zastał nas nieprzygotowanych. Lub, że starty niemieckie były większe, a może równe z naszymi. A może, że nasze trzy razy większe. Ci sami ludzie pisali i tak i tak, i zawsze otrzymywali tytuły i premie. Demagogiczne darmozjady!
|
Gławnaja kniga o Wtoroj Mirowoj
|
Suworow, Wiktor
|
9785995502425:75
18.02.2012
|
Ten anachronizm nie niepokoiłby Pausaniasza, ponieważ było rzeczą normalną w jego czasach, a także w dużo późniejszych, widzenie przeszłości odzianej i wyposażonej na wzór współczesny.
|
Szaleństwo władzy. Od Troi do Wietnamu.
|
Tuchman, Barbara W.
|
9788385348542:67
03.10.2013
|
Drugim powodem jest to, że nawet w tych krótkich okresach czasu przyjmowany punkt widzenia podlega naszej próżności, zamiast obiektywności. Jeśli rozpatrujemy historię naszego kraju, długo rozpisujemy się o okresach, w których nasi przodkowie zaznawali pomyślności i sukcesów, ale pokrótce przechodzimy nad ich niedociągnięciami i porażkami. Nasi antenaci przedstawiani są, jako patriotyczni herosi, zaś ich wrogowie, jako zachłanni imperialiści lub zdradzieccy rebelianci. Jednym słowem nasza oficjalna historia to propaganda, a nie wszechstronne zgłąbienie tematu.
|
THE FATE OF EMPIRES and SEARCH FOR SURVIVAL
|
Glubb, John
|
0851581277080:1
25.02.2014
|
Kiedy czytamy o historii naszych przodków, ich czyny opisane są jako chwalebne, zaś czyny obcych jako niegodziwe, tyrańskie lub tchórzowskie. Zatem nasza historia (intencjonalnie) nie bazuje na faktach. Jesteśmy emocjonalnie niechętni, by zaakceptować, iż nasi protoplaści mogli być niegodziwi lub postępować tchórzowsko.
Równocześnie istnieją "polityczne" szkoły historii, ukazujące karykaturalnie czyny minionych przywódców, w celu wspierania nowoczesnych ruchów politycznych. We wszystkich tych przypadkach historia nie ma na celu ustalenia prawdy, tylko stanowi element propagandy, oddany wspieraniu uwspółczesnej klasy rządzącej lub ukontentowaniu narodowej próżności.
|
THE FATE OF EMPIRES and SEARCH FOR SURVIVAL
|
Glubb, John
|
0851581277080:6
25.02.2014
|
The idea that Europe fell into the Dark Ages is a hoax originated by antireligious, and bitterly anti-Catholic, eighteenth-century intellectuals who were determined to assert the cultural superiority of their own time and who boosted their claim by denigrating previous centuries as - in the words of Voltaire - a time when “barbarism, superstition, [and] ignorance covered the face of the world.” Views such as these were repeated so often and so unanimously that, until very recently, even dictionaries and encyclopedias accepted the Dark Ages as an historical fact. Some writers even seemed to suggest that people living in, say, the ninth century described their own time as one of backwardness and superstition.
Fortunately, in the past few years these views have been so completely discredited that even some dictionaries and encyclopedias have begun to refer to the notion of Dark Ages as mythical. Unfortunately, the myth has so deeply penetrated our culture that even most scholars continue to take it for granted that - in the words of Edward Gibbon - after Rome fell came the “triumph of barbarism and religion.” In part this is because no one has provided an adequate summary of what really took place.
This chapter aims to fill that gap - to show that when the breakup of the Roman empire “released the tax-paying millions… from a paralysing oppression,” many new technologies began to appear, and were rapidly and widely adopted, with the result that ordinary people were able to live far better, and after centuries of decline under Rome, the population began to grow again. No longer were the productive classes bled to sustain the astonishing excesses of the Roman elite, or to erect massive monuments to imperial egos, or to support vast armies to hold Rome’s many colonies in thrall. Instead, human effort and ingenuity turned to better ways to farm, to sail, to transport goods, to build churches, to make war, to educate, and even to play music. But because, so many centuries later, examples of classical Greek and Roman public grandeur still stand as remarkable ruins, many intellectuals have been prompted to mourn the loss of these “great civilizations.” Many who are fully aware of what this grandeur cost in human suffering have been quite willing even to write off slavery as merely “the sacrifice which had to be paid for this achievement.”
|
The Victory of Reason. How Christianity Led to Freedom, Capitalism and Western Success
|
Stark, Rodney
|
9780812972337:35
28.02.2014
|
Historia nie uczy nas właściwie niczego innego poza tym, na czym polega złe rządzenie.
Thomas Jefferson
|
|
|
_177
14.01.2022
|
|