Nauki mają dwa końce jeden to czysta niewiedza naturalna, w jakiej znajdują się wszyscy ludzie przy urodzeniu. Drugi kraniec to ten, do którego dochodzą wielkie dusze, które przebiegłszy wszystko, co ludzie mogą wiedzieć, uznają, że nie wiedzą nic i znajdują się w podobnej niewiedzy, z której wyszli: ale jest to niewiedza uczona, która zna samą siebie. Natomiast ludzie pośredni, którzy wyszli z niewiedzy naturalnej, a nie doszli do niewiedzy uczonej, mają jakowyś polor wiedzy zadufanej w sobie i udają mędrków.
Owi to mącą świat i sądzą mylnie o wszystkim.
Blaise Pascal
Ignorancja częściej jest przyczyną pewności siebie, niż wiedza
Charles Darwin
Tabela rozwoju kompetencji [w/g modelu Braci Dreyfus] |
||
---|---|---|
Opr. 2012.01 |
||
Charakterystyka | Opis w kontekście IT | |
1. Nowicjusz | ||
|
Żółtodziób
Jesteś Nowicjuszem - zwykle jest to Twoja pierwsza praca i wszystko wygląda zupełnie inaczej niż na studiach. Aż palisz się, aby zakodować w jakimś niskopoziomowym języku Transformatę Cosinusową, ale zamiast tego zostajesz wrzucony w sam środek katastrofy Titanica, który na jutro ma zostać wydobyty z dna i do tego ma lśnić na prezentacji przed zarządem lub klientem. Rozsądny manager nie powinien wrzucać nowicjusza na głęboką wodę – a przynajmniej nie każdego. Taki ktoś zacznie panikować, co jest zaraźliwe. |
|
2. Zaawansowany początkujący | ||
|
Pistolet
Okiełznałeś już nieco chaos techniczny wokół siebie – jesteś Zaawansowanym Początkującym. W dalszym ciągu potrzebujesz zadań zamiast celów, ale radzisz sobie z nimi całkiem dobrze. Zbyt dobrze, nie masz jeszcze pokory. Wystarczy nieco piachu na zakręcie a rowerek pojedzie w swoją stroną, podczas gdy Ty przyciągany efemeryczną siłą grawitacji z mniejszą lub większa gracją spotkasz się z ziemią. Niestety w naszej branży efekt przecenienia swych kompetencji nie jest widoczny natychmiastowo. Błędy wynikające z braku postrzegania szerszego kontekstu problemu wychodzą nawet dopiero po miesiącach. Zły projekt, krótkowzroczna architektura, bałagan w kodzie, brak testów – to boli, ale nie od razu. Kuszą Cię różnego rodzaju obietnice efektywnych narzędzi, generujących gotowe rozwiązania, bez zbędnych konstrukcji, które pozwalają na uniknięcie przykrej czynności zastanowienia się nad konsekwencjami ich zastosowania. Jeżeli jest taka możliwość to Zaawansowany Początkujący powinien rozwijać się pod okiem doświadczonego mentora, aby jak najszybciej opuścić ten poziom zanim narobi bigosu. Jeżeli natomiast nie masz takiej możliwości to najlepszą radą będzie uświadomienie sobie beznadziejności swego aktualnego położenia, aby jak najszybciej wskoczyć na następny poziom kompetencji. |
|
👉 Dwa pierwsze poziomy kompetencji w przedstawianym modelu charakteryzują się tym, że ktoś mówi nam CO i, najważniejsze, JAK mamy zrobić. Potrzebujemy zadań, których jesteśmy jedynie wykonawcą. Towarzyszy temu oczywiście przyjemne uczucie zwolnienia z odpowiedzialności - „ja tylko wykonywałem rozkazy”. Pamiętajmy jednak, że dla niektórych z nas strach przed podjęciem odpowiedzialności za własne poczynania może być blokadą przed dalszym rozwojem. |
||
👉 Istnieje kluczowa różnica między poziomami 2 i 3. Na poziomie drugim tylko wykonujemy polecenia. Na poziomie trzecim sami podejmujemy decyzje. Bierzemy na siebie odpowiedzialność. Ryzykujemy. Smutna prawda jest taka, że większość osób po prostu ma wszystko gdzieś. Nie chce ryzyka i odpowiedzialności. Bo po co? Praca jest dla nich źródłem utrzymania, nie pasją. Przychodzą, by odsiedzieć swoje 8 godzin. Czemu mają przy okazji się narażać? Niech lepiej ktoś inny im powie, co mają robić! |
||
3. Kompetentny | ||
|
Rzetelny rzemieślnik
Odważyłeś się samemu podejmować decyzje i brać za nie odpowiedzialność. Jesteś nastawiony na cele i samodzielnie dobierasz sposób ich rozwiązania. Definiujesz własne standardy jednocześnie szukając potwierdzenia poprawności u bardziej doświadczonych. Jesteś po prostu osobą, na której można polegać. Oczekujesz problemów postawionych jako cele oraz autonomii w ich osiąganiu. Konkretne zadania wykopania dołka w danym miejscu o zadanych wymiarach są już dla Ciebie deprymujące. Jeżeli przełożony wciąż traktuje Cię jak byś był zaawansowanym początkującym to musisz zakomunikować swe aspiracje. Komunikacja to podstawa, a brak komunikacji to źródło większości problemów, więc nie trać czasu ani swego potencjału. Masz własny styl, ale niestety tylko jeden i do tego na każdą okazję. Szukaj najlepszych praktyk i sprawdzonych wzorców, aby nie utknąć w grząskim gruncie własnych „wydaje mi się, że wiem najlepiej”. Zastanów się dobrze czy to co robisz jest twoją pasją. Jeżeli tak, to będziesz miał motywację i znajdziesz czas, aby się doskonalić i przejść na kolejny poziom. Jeżeli jednak nie, to nie ma potrzeby, aby zbytnio się frustrować, nie wszyscy przecież muszą zajmować się zawodowo tym czym się pasjonują. |
|
👉 Uwagi:
|
||
👉 Jak wiadomo ludzie optymalizują czerpanie z zasobów, dlatego też zdecydowana większość zatrzymuje się na poziomie Kompetentny i w zupełności im to wystarcza. Jeśli radzimy sobie już całkiem dobrze, inni i my sami jesteśmy zadowoleni z rezultatów, to czego chcieć więcej? |
||
👉 Wymienione wyżej trzy poziomy kompetencji osiągamy w sposób pasywny, przy odrobinie wrodzonej rzutkości samo robienie może doprowadzić do poziomu Kompetentny. Wejście natomiast na kolejny poziom: Biegłego w danej dziedzinie wymaga aktywnego wysiłku intelektualnego. Przede wszystkim trzeba chcieć. Co więcej osiągnięcie tego poziomu wiąże się z ogromnym skokiem jakościowym. Skok ten polega na całkowitym zaangażowaniu się w dany temat, zgłębianiu jego natury poprzez studiowanie zagadnienia i zagadnień mu pokrewnych oraz poszukiwaniu analogii do innych zagadnień. |
||
4. Biegły | ||
| Odpowiedzialny fachowiec Na poprzednim poziomie byłeś dobry w swoim fachu – dosyć dobrze udało ci się go zgłębić i wypracować dobre metody. Teraz zamiast w głąb, szukasz wszerz. Kwestionujesz najlepsze praktyki, gdy widzisz, że cię ograniczają. Rozglądaj się w poszukiwaniu szerszych problemów i ucz się dobierać do nich rozwiązanie. Szukaj skojarzeń i paraleli do innych dziedzin. To poszerzy Twój wachlarz możliwości i nauczy Cię zaliczać problemy do pewnych klas problemów. Okaże się, że nie każda aplikacja musi być być np. webowa, dany framework nie jest uniwersalnym młotkiem do wszystkiego, a pewien styl architektoniczny nie nadaje się do każdego projektu. Wszystko zależy od klasy problemu. Jeżeli jesteś programistą to uświadomisz sobie, że języki programowania, o których palmę zwycięstwa spierałeś się na studiach, należą tak naprawdę do pewnej wspólnej klasy – różnią się jedynie lukrem składniowym i detalami technicznymi. Tu chodzi o coś innego, większego. Możesz mieć problem z irytacją wynikający z otaczających Cię uproszczeń i błędnych, niepodważalnych założeń. Zaczynasz zadawać pytania podważające firmowe „dogmaty”. Dlaczego używamy tego podejścia czy rozwiązania do tego problemu? Dlaczego robimy to akurat tak? Uważaj… jeśli to podważanie jest destruktywne jesteś pierwszy do zwolnienia, jeśli konstruktywne możesz stać się członkiem zarządu. Jeżeli jesteś przełożonym kogoś, kto zaczyna być biegły to wykorzystaj jego potencjał. Przydziel mu ambitną misję wymagającą przekrojowego wysiłku i raczej syntezy niż analizy. Ale przede wszystkim wybaczaj jego nadmierne zastanawianie się na błahymi (z Twojej perspektywy) sprawami. Szanuj biegłego podwładnego, bo oto na twoich oczach powoli rodzi się Ekspert, który po pewnym czasie wniesie ogromną wartość dodaną do firmy.
|
|
5. Ekspert | ||
|
Ekspert
Swoje decyzje podejmujesz intuicyjnie – gdzieś w pokładach podświadomości. Jest to jedyny sposób Twojego mózgu na radzenie sobie z ogromem informacji zdobytych podczas wieloletniego doświadczenia. Zrozumiałeś, że wszystko zależy od kontekstu, dlatego chętnie posługujesz się metaforami, które wg Ciebie najbardziej trafnie oddają sytuację. Możesz mieć problemy z podaniem merytorycznych powodów dla których powinno postępować się zgodnie z Twoimi pomysłami. Z tego powodu koledzy będący na pierwszych szczeblach kompetencji w Twojej domenie mogą mieć problem, ze zrozumieniem o czym do nich mówisz. Zwróć uwagę czy gdy wydajesz im polecenie nie kiwają jedynie głowami – poproś o opisanie zadań w mailu. Bądź miły i uważaj, aby nie sprawiać, że twoi współpracownicy będą kończyć rozmowę ze łzami w oczach – nic w ten sposób nie osiągniecie jako zespół. Jeżeli jesteś przełożonym eksperta to masz pewien problem - musisz postępować z nim niczym ze świętą krową. Ekspert bardzo dobrze zdaje sobie sprawę ze swej wartości na rynku, bywa zarozumiały, więc zbyt długo się nie zastanawia nad zmianą barw klubowych. Przede wszystkim musisz zapewnić mu tak zwany „bigger picture”. Zdawkowe „po prostu zrób to” jest dla Eksperta obraźliwe. Nie zmuszaj go do podążania wg standardowych procedur – to go spowalnia i irytuje. Nie zawracaj mu głowy formalnościami typu raporty z wykonanej pracy. Ekspert wie, że to co robi, robi dobrze, więc okaż mu zaufanie i pozwól na samodzielność. |
|
Uwagi:
|
||
6. Guru | ||
|
Charyzmatyczny ekspert
Nie jest opisany w standardowym modelu braci Dreyfus, ale niektórzy wyróżniają tę specjalną klasę Ekspertów. Guru to ekspert, który dzięki wysokiej empatii potrafi dostosować swój przekaz do aktualnego poziomu odbiorcy. Potrafi również operować sugestywnymi przykładami oraz prowokować do zadawania właściwych pytań. Dzięki temu każdy, kto uda się do Guru po radę wraca z jakąś odpowiedzią – a przynajmniej z natchnieniem. Emanuje on aurą, dzięki której wszyscy wokół rozwijają się szybciej i w dobrym kierunku. Jeżeli jesteś ekspertem to warto popracować nad przepoczwarzeniem się do formy Guru, ponieważ tylko wówczas zyskasz szacunek i staniesz się bohaterem opowieści snutym wnukom przez twych uczniów |
|
Tabela wniosków |
|
---|---|
Wniosek 1 | Prawdziwie kompetentnymi są praktycy z ogromną wiedzą teoretyczną. |
Obserwacja 1 | W pewnych aspektach możemy być ekspertami, a w innych nowicjuszami. |
Obserwacja 2 | Samoocena
Będąc na niższych poziomach, mamy tendencję do zawyżania swej samooceny. Nawiasem mówiąc, niektórzy mają chyba do tego wrodzone skłonności. Natomiast będąc na wyższych poziomach, przychodzi pokora i zaniżamy swe kompetencje. Najbardziej niebezpieczni dla siebie samych, tudzież otoczenia jesteśmy na poziomie Zaawansowanego początkującego. Wydaje nam się, że osiągnęliśmy wówczas mistrzostwo, ponieważ nie mamy jeszcze wyrobionego szerszego poglądu. |
Tabela zaleceń |
|||
---|---|---|---|
Nowicjusz | Jeśli jesteś nowicjuszem: | Jeśli prowadzisz nowicjusza: | |
Robisz coś po raz pierwszy. Jeśli masz jakąś wiedzę to tylko czysto teoretyczną. Musisz zdać sobie sprawę z tego, że nowicjusze mają zafałszowaną samoocenę. W wielu przypadkach jest zawyżona (Wiem lepiej i nie widzę żadnych zagrożeń), a w wielu zaniżona (brak wiary we własne siły, pewno nie podołam temu zadaniu). Każde zadanie jest dla Ciebie sporym wyzwaniem i zajmuje dużo czasu. Dlatego najlepiej Ci się wykonuje proste zadania, których realizacja szybko prowadzi do określonego efektu. Gdy nie widzisz postępu swoich prac, szybko tracisz motywację i możesz utknąć w środku zadania. Cieszysz się, że w ogóle coś zrobiłeś i ktoś to zaakceptował. |
|
|
|
| |||
Zaawansowany początkujący | Jeśli jesteś zaawansowanym początkującym: | Jeśli prowadzisz zaawansowanego początkującego: | |
Dostrzegasz już pewne schematy postępowania i rozwiązywania problemów i potrafisz je zastosować. Odkrywasz własne ścieżki realizacji. Dzięki temu wykonywanie standardowych zadań przychodzi Ci szybciej i łatwiej. Dalej potrzebujesz dość dokładnie określonych zadań. Masz tendencję do upraszczania i "chodzenia na skróty" ale uwaga może się to zemścić w wymiarze dugofalowym albo zepsuć działanie całości. (Bedzie trudne do modyfikacji i rozwoju, niezrozumiałe dla innych, nienadające się do zastosowania w przypadkach analogicznych). Ponieważ już sobie radzisz z prostymi zadaniami, masz wysokie mniemanie o swoich umiejętnościach i często brakuje Ci pokory. Zaczynasz widzieć, że coś zrobiłeś "fajnie", a coś jeszcze mógłbyś udoskonalić. |
|
|
|
| |||
Kompetentny rzemieślnik | Jeśli jesteś kompetentnym rzemieślnikiem: | Jeśli prowadzisz kompetentnego rzemieślnika: | |
Stałeś się dobrym rzemieślnikiem. Bierzesz odpowiedzialność za swoją pracę. Postępujesz ciągle według swoich schematów, ale starasz się je na bieżąco weryfikować i modyfikować. Jesteś już bardziej nastawiony na cel, niż na wykonanie pojedynczych zadań. Masz swój styl, ale tylko jeden. Może Ci się wydawać, że wiele rzeczy wiesz najlepiej. Ciągle brakuje ci pokory, choć czasem komuś udaje się przekonać Ciebie do swoich racji. Powoli zaczynasz zdawać sobie sprawę, że realizacja tematu ma szersze tło: zrozumienie polecenia, zaprojektowanie rozwiązania, realizacja, oddanie, sprzężenie zwrotne od użytkownika, archiwizacja, serwis i ewentualny dalszy rozwój. Już wiesz, że zamiast doświadczać wszystkiego na własnej skórze możesz skorzystać z wiedzy innych (wpływ środowiska i kultury firmy). |
|
|
|
| |||
Biegły | Jeśli jesteś biegłym: | Jeśli prowadzisz biegłego: | |
Nazywany również Panem dlaczego. Zaczynasz sobie zadawać pytanie dlaczego coś jest robione w taki sposób, a nie inny. Szukasz analogicznych rozwiązań w innych dyscyplinach. Kwestionujesz dotychczasowe rozwiązania, irytują cię stosowane wszędzie uproszczenia. Szukasz uogólnień i rozwiązań uniwersalnych. Zapalają "ci się lampki" - umiesz przewidzieć większość potencjalnych zagrożeń. Zadajesz sobie pytania o najprostsze i najbardziej fundamentalne sprawy. Co więcej, pytasz o to wszystkich dokoła! I znajdujesz porozumienie ze specjalistami z innych dziedzin. Rozumiesz, że to co robisz ma przynieść korzyści innym ludziom. |
|
| |
| |||
Ekspert | Jeśli jesteś ekspertem: | Jeśli prowadzisz eksperta: | |
Widzisz szerzej i więcej. Myślisz całościowo, dostrzegasz i rozumiesz kontekst projektu. Intuicja zaczyna znacząco pomagać ci w podejmowaniu dobrych decyzji. Masz jednak kłopot z ich racjonalnym uzasadnieniem innym osobom. Myślisz metaforami i dostrzegasz wiele odwołań do dziedzin zupełnie nie związanych z tym, czym się zajmujesz. |
|
|
|
Tabela kompetencji w skrócie |
|
---|---|
Novice |
|
Beginner |
|
Competent |
|
Proficient |
|
Expert |
|
Zjawisko psychologiczne polegające na tym, że osoby niewykwalifikowane w jakiejś dziedzinie życia mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności w tej dziedzinie, podczas gdy osoby wysoko wykwalifikowane mają tendencję do zaniżania oceny swoich umiejętności
Link do filmu "Dlaczego ludzie głupi nie wiedzą, że są głupi?": https://youtu.be/Ae1tscV8JTQ
Cytaty
Nie ma nic złego w byciu głupim! Gorzej, jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy i krzywdzisz swoją głupotą ludi dookoła siebie.
Zachowanie osoby: Jest pewny siebie ponieważ nie wie, jak wiele nie wie.
Reakcja otoczenia: Jest pewny siebie więc musi być dobry.
Ludzie o niskich umiejętnościach nie posiadają umiejętności aby rozpoznać własną niekompetencję lub brak wiedzy.
Ludzie kompetentni mają tendencję do zaniżania swoich zdolności, bo często niesłusznie zakładają, że inni też wiedzą to co oni.
Zjawisko ponadprzeciętności: Przeszacowanie naszych umiejętności i lekceważenie naszych negatywnych cech = Fałszywe poczucie wyższości.
Sutkuje to kłopotami z podejmowaniem dobrych decyzji i samokrytycyzmem = brakiem rozwoju.
95% kierowców uważa się za lepszych od innych.
Im więcej wiesz tym bardziej zdajesz sobie sprawę ile jeszcze nie wiesz.
Zruty ekranu: 0.37 i 1.15
Link do filmu "Dlaczego głupi nie wie, że jest głupi? Efekt Dunninga-Krugera i uczenie ignorantów siłą": https://youtu.be/cqcAL4lWHOg
Cytaty
O problemie niewykwalifikowanych fanatyków uważających się za specjalistów mówili: Sokrates, Shakespeare, Darwin, Nitche, Russel
Czesto twierdzimy, że daną czynność byśmy wykonali lepiej niż najlepsi pomimo, że nie jesteśmy fachowcem w danej dziedzinie, bo wiemy po prostu lepiej.
Przemawia się z, tak zwanych szczytów swojej ignorancji.
Najważniejsze pozycje społeczne nie są zajmowane przez wykwalifikowane osoby ale jedynie przez takie, którym sie to wydaje.
Każda osoba pracująca w konkretnym zwodzie, zajmująca się jedną dziedziną, w której istotne jest "bycie dobrym w tym co się robi" jest narażona na ogrom otaczających ją wątpliwości.
Osoby niekompetentne nie wiedzą, że są niekompetentne, bo… są niekompetentne! Będą temu zaprzeczały, wypierały się i walczyły z tym.
Oryginalny tekst braci Dreyfusów: A Five-Stage Model of the Mental Activities Involved in Directed Skill Acquisition. Przykład właściwej pracy naukowej - 16 stron tekstu i niesamowity dalszy oddźwięk.
Sławomir Sobótka
"Wspinaczka do profesjonalizmu - Modelowa ścieżka rozwoju kompetencji – podejście pragmatyczne (model Dreyfus)"
Artykuł poświęcony tematyce rozwoju kompetencji w modelu Dreyfus. Teskst opublikowany w Software Developer's Journal 02/2010
http://blog.tomaszewski.it/2010/03/modelowa-sciezka-rozwoju-kompetencji/
http://www.cleanlanguage.co.uk/articles/articles/206/0/A-Developmental-Persepctive/Page0.html