Fizyka Życia

Fizyka Życia - Dziennik

rok 2024

Zobaczymy co ten rok przyniesie

◁◁◁ Na szczycie Babiej Góry

Nadreprezentacja lewicy

Faworyzowanie lewicy w mediach. Niby każdy wie, ale warto pokazać fakty

Przykład dotyczy akurat Francji. Tam Instytut Thomasa More’a sporządził raport opublikowany 24 maja przez „Le Figaro”, który stwierdza jednoznacznie, że nadawcy publiczni nie przestrzegają żadnych zasad bezstronności i pluralizmu. Znacznie faworyzują lewicę.

Zbadano trzy główne kanały telewizji publicznej i trzy stacje radiowe: France 2, France 5, France Info TV, France Info Radio, France Culture i France Inter. Wśród zapraszanych na antenę gości 50 proc. osób nie było powiązanych z jakąkolwiek orientacją polityczną, ale droga połowa to goście prezentujący na ogół wyraźne związki z lewicą.

Z tych 50 proc., 21 proc. mówców wspierało obóz większości prezydenckiej, poglądy prawicowe prezentowało zaledwie 4 proc. Pozostali to przedstawiciele lewicy. We France Culture opinie prawicowe wygłaszane przez gości stanowiły już tylko 1 proc. (28 proc. reprezentowało lewicę). Potwierdza to wykonywanie tezy komunisty Gramsciego o „marszu do zmian przez kulturę”.

Uprzedzenia polityczne i ideologiczne w poruszanej tematyce

  • Ekologia: bardzo silna dominacja tego tematu, 65,6% pozytywnych opinii na ten temat.

  • Wielokulturowość: jednomyślna pochwała różnorodności, systematyczne przedstawianie jej jako szansy dla kraju przyjmującego i warunek rozwoju bardziej harmonijnego społeczeństwa.

  • Niekorzystne traktowanie prawicowych polityków: 57% opinii wyrażanych na polityków, którzy kwalifikują się jako „liberalni i konserwatywna” jest negatywnych, 8% jest korzystnych, a 35% neutralnych.

Stacja TV France 2 zapraszała do studia jedynie 3 proc. rozmówców posiadających prawicowe poglądy. 17 proc. to byli przedstawiciele lewicy. Na France 5 było trochę lepiej (6 proc. gości z prawicy i 22 proc. z lewej strony). „Najbardziej pluralistyczne” ( z dużą poprawką) ma być France Info. Tam było „aż” 8 proc. gości prawicowych i odpowiednio 27 proc. „macronistów” i 15 proc. lewaków. Na France Inter rozmówcy z lewicy stanowili 32 proc.

Opiniotwórczy zespół analityczny Instytutu zbadał także czas wystąpień mówców w czwartym kwartale 2023 r. przy okazji wyborów uzupełniających. Wniosek: „lewica była systematycznie nadreprezentowana”. Raport Instytutu Thomasa More’a po raz pierwszy pokazuje na podstawie danych liczbowych, że nadawcy publiczni odchodzą od swoich prawnych obowiązków dotyczących bezstronności i pluralizmu.

 

Źródło: https://institut-thomas-more.org/2024/05/24/laudiovisuel-public-francais-est-il-pluraliste/

 

Społeczno-polityczny Dom Wariatów

Casa De Locos (Dom wariatów) Francisco Goya

Wczoraj nagle mnie oświeciło:

Rządzący mają:

  1. monopol na przemoc

  2. monopol na obciążanie nas dowolnymi podatkami (w konstytucji jest zapis, że nic na tę dowolność nie możemy poradzić)

  3. monopol na druk pieniądza bez umiaru (w konstytucji też jest zapis, że nie możemy nic na to poradzić)

  4. monopol na osądzanie nas (sędziowie są na ich smyczy finansowej)

  5. w praktyce monopol informacyjny (dziennikarze i naukowcy są na ich smyczy finansowej)

  6. i nie wiążą ich obietnice wyborcze

i my im na to wszystko zezwalamy, wchodzimy w dyskusje na podrzucane przez nich tematy i zajadle się w nich między sobą spieramy. Czysty

DOM WARIATÓW

I NIKT o tych sześciu punktach nie dyskutuje i NIKT ŻADNEGO z tych punktów nawet nie podaje w wątpliwość!?

Rewolucje robią ci, którzy nie mają nic do stracenia. Ci co mają (coś do stracenia), mają nadzieję, że im się to upiecze, albo że to samo się skończy...

 

Rolnicy chcą taniego węgla i drogich jabłek. Górnicy odwrotnie.

Rolnicy chcą taniego węgla i drogich jabłek. Górnicy odwrotnie. Mają jedyną w swoim rodzaju okazję spotkać się i uzgodnić stanowiska...

Zapomniałem - i jedni i drudzy chcą, żebyśmy to my dopłacili im do produkcji...

No i nadal nie rozumiem, czemu patriotyczni rolnicy kupują paskudny tani importowany węgiel, a górnicy wybierają banany i pomarańcze zamiast jabłek...

 

Myśl życia przewodnia

Do tego baczność na to, co należy zrobić, a nie na to, jaka sława nań spłynie z jego czynów.

Marek Aureliusz

 

Jak dobrze pisać poczytne teksty

Najważniejsze zasady

Tworzone teksty muszą być napisane w maksymalnie prosty sposób, tak by rozumieli je ludzie z maturą.

W związku z powyższym:

  1. Nie stosuj skomplikowanych i mało znanych słów. Jeśli jednak zachodzi taka potrzeba to muszą one być dokładnie zdefiniowane. Na przykład inkluzywność, subsydiarność, komplementarność to pojęcia bardzo skomplikowane, decentralizacja trochę mniej ale też wymaga omówienia w przypisie
  2. Nie pisz czym coś nie jest, lepiej napisz czym coś jest. Twierdzenia pozytywne i wprost są bardziej zrozumiałe i sugestywne.
  3. Zaskakuj czytelnika niecodziennym podejściem do tematu,
  4. Uogólnienia są niestety trudne w odbiorze. Zatem zamiast pisać, że "istotą reklamy jest oryginalność" lepiej temat potraktować opisowo: "W długiej kolumnie jednakowo umundurowanych żołnierzy, na którego z nich zwrócisz uwagę? Na tego który zdjął hełm i nim macha."
  5. Zapoznaj się z pojęciem współczynnika mglistości wypowiedzi.
  6. Dobry tekst masz wtedy, kiedy nie możesz usunąć już z niego żadnego słowa, a sens wciąż pozostaje

Jak sprawdzać czy piszę dobrze?

  1. Koncentruj się na tym "Co zrobić, by czytelnik zapamiętał to, co chcesz by zapamiętał".
  2. Unikaj dzielenia się z czytelnikiem swoimi wątpliwościami.
  3. Czytelnika nie interesujesz Ty, czytelnika interesuje korzyść, którą odniesie z przeczytania Twojego tekstu.
  4. Po pewnym czasie od napisania tekstu np. po dwóch tygodniach trzeba przeczytać tekst na głos, jeśli podczas tego czytania zatniesz się oznacza to, że zdanie trzeba poprawić.
  5. Długie zdania są zabójcze dla czytelnika. Jeśli zdanie jest dłuższe niż jeden wiersz w edytorze - jest do skrócenia lub rozbicia na dwa.
  6. Im mniej słów wielosylabowych użyjesz tym szybciej pozostawisz swój przekaz w głowie czytelnika.

Zasady wielkich pisarzy

Sztuka pisania jest sztuką skracania, a zwięzłość jest siostrą talentu - A. Czechow


George'a Orwell:

  1. Nie używaj metafory, porównania lub innej figury retorycznej, która zazwyczaj widujesz lub słyszysz w mediach (Never use a metaphor, simile, or other figure of speech, which you are used to seeing in print). Dlaczego? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie zostanie ona zrozumiana przez odbiorcę.
  2. Nie używaj długiego słowa, jeśli możesz użyć zamiast niego krótkiego (Never us a long word where a short one will do).
  3. Jeśli jakieś słowo można usunąć, zrób to (If it is possible to cut a word out, always cut it out). Zbędne treści najlepiej eliminować – lepiej użyć jednego dosadnego słowa, zamiast pisać rozwlekle.
    Przykład: Zamiast "głośno powiedział" – napisz "krzyknął".
  4. Nie używaj strony biernej, gdy możesz użyć czynnej (Never use the passive where you can use the active).
  5. Nie używaj wyrazów zapożyczonych, naukowych, profesjonalnego żargonu, jeśli możesz zastąpić je odpowiednikiem w języku ojczystym (Never use a foreign phrase, scientific word, or jargon if you can think of an everyday English equivalent).
    Przykład: Zamiast "posiada" pisz "ma".


Zasady Stephen'a King'a

  1. Brak pomysłów to tylko wymówka

    Pewnie wiele razy przy okazji pisania artykułów na ten sam temat czułeś, że osiągnąłeś już limit swoich możliwości? Nic bardziej mylnego! Ile razy zarzekałeś się, że nic więcej nie wymyślisz i chciałeś jak najszybciej zapomnieć o powierzonym Tobie zleceniu? Dlatego gdy czujesz, że wyczerpałeś już wszystkie pomysły na artykuł, to nie siedź bez celu przed komputerem tylko wyjdź na spacer i czerp inspirację z otaczającego Cię świata! King w jednym z wywiadów przyznał, że do napisania książki pt. „Cmętarz zwieżąt” zainspirowały go prawdziwe przeżycia, które wydarzyły się, gdy wynajmował w latach 70. dom w Orrington.

  2. Miej swój styl

    Kopiowanie treści z innych stron nie jest żadnym rozwiązaniem. I nie ważne jak bardzo kuszące się to wydaje, nie możesz iść na skróty! Twój tekst powinien być oryginalny, aby przykuć uwagę czytelnika. Pamiętaj, że aby odnieść sukces i odróżnić się od konkurencji musisz zaoferować coś więcej niż inni. Nieszablonowy tekst pozwoli Ci wzbudzić zainteresowanie, a jednocześnie uniknąć duplikatów, które nie są pożądane w tej branży. Książki Stephena Kinga są inne od wszystkich i zawsze niosą ze sobą coś nowego. Jego styl sprawia, że podczas czytania czuje się klimat powieści, a opisane historie pamięta jeszcze przez długi czas.

  3. Nie bój się krytyki

    Krytyka w tej branży jest nieunikniona, dlatego powinieneś się na nią uodpornić i schować swoją dumę do kieszeni. Nie każdy tekst przejdzie akceptację zleceniodawcy i musisz być na to gotowy. Staraj się słuchać i brać pod uwagę wszystkie argumenty, które są przeciw bez względu na to czy dotyczą one błędów ortograficznych, stylistycznych czy tych popełnianych już na etapie reaserchu. Pamiętaj, że poprawki również są częścią Twojej pracy bez względu na to jak bardzo ich nie lubisz. King w swoich poradach dla pisarzy wyraźnie podkreśla, że pisanie jest trudnym zajęciem, które przynosi mnóstwo momentów zwątpienia szczególnie po pierwszych krytycznych opiniach. Jednak w myśl zasady „Co Cię nie zabije, to Cię wzmocni” spraw aby konstruktywna krytyka Cię motywowała, a nie zniechęcała.

  4. Czytelny opis kluczem do sukcesu

    „Opis rozpoczyna się w wyobraźni pisarza i powinien zakończyć się w głowie czytelnika” (Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika) - te słowa Kinga powinniście powtarzać sobie jak mantrę! W myśl tej zasady szukaj odpowiednich słów, aby napisać tekst, który będzie zrozumiały dla czytelnika. Każdy copywriter musi umieć znaleźć złoty środek i pisać teksty, które będą przejrzyste dla ludzi, a zarazem trafnie opiszą dane zagadnienie. Jeśli nie jesteś pewien czy Twój artykuł trafia do czytelnika spróbuj go przeczytać bliskim osobom i wziąć pod uwagę ich rady. Pamiętaj, że czasem nawet niewielka zmiana może wpłynąć na lepsze efekty.

  5. Zmierz się z tym, co jest dla Ciebie trudne

    Ile razy zdarzało Ci się odrzucić zlecenie z powodu ciężkiego tematu? Pewnie wiele… Pamiętaj jednak, że dzięki doskonaleniu warsztatu, pisanie będzie przychodziło z coraz większą łatwością. Dlatego nie rezygnuj z kwestii, które sprawiają Ci kłopot. Staraj się stale szkolić swój warsztat czytając książki, gazety branżowe lub po prostu artykuły w sieci, aby nie stać w miejscu i być coraz lepszym w tym, co robisz.

    Oczywiście powyższa lista to tylko wskazówki, a nie sztywne zasady. Nikt nie mówi, że będzie łatwo, ale pamiętaj, że „praktyka czyni mistrza”, dlatego pracuj nad swoim warsztatem i pisz jak najwięcej, a kto wie może z czasem copywriting stanie się dla Ciebie nie tylko pracą, ale również wielką pasją.

Współczynnik mglistości wypowiedzi

Umiejętność zrozumiałego pisania jest cechą bardzo pożądaną. Większość osób, mających styczność z tekstem napisanym trudnym w odbiorze, żargonem naukowym lub środowiskowym szybko go porzuca. Tak więc, jeśli chcesz być zrozumiałym, używaj krótkich słów i krótkich zdań. Prosty tekst szybciej trafia do czytelnika i zwiększa szansę, że Twoje nazwisko zostanie zapamiętane.

Istnieje prosta metoda, pozwalająca sprawdzić, czy to co piszesz jest zrozumiałe dla odbiorcy. Jest to tak zwany algorytm obliczania współczynnika mglistości. W tym celu:

  1. Oblicz ilu słów używasz w przeciętnym zdaniu. W tym celu zaznacz dowolne sto słów ze swojego tekstu. Podziel 100 przez liczbę użytych w tym fragmencie zdań.
  2. Policz ilu "trudnych" słów używasz przeciętnie na każde 100 wyrazów ("trudne" słowo to takie, które jest czterosylabowe lub dłuższe, oprócz imion i nazw własnych).
  3. Dodaj wyniki z punktów 1. i 2., a następnie oblicz 4/10 tej sumy. To właśnie jest współczynnik mglistości.
Jednym słowem pisz krótkimi zdaniami i składaj je z powszechnie zrozumiałych krótkich słów.

Przykład: Jeśli Twoje przeciętnie zdanie składa się z 20 słów, a na każde 100 słów używasz 10 trudnych, to ich suma wynosi 30. Cztery dziesiąte z tej sumy to 12 i taki jest twój współczynnik mglistości.

Uwaga: Do obliczenia współczynnika możesz użyć narzędzia na stronie gunning-fog-index.com. Wystarczy, że wkleisz tam swój tekst i klikniesz na Calculate.

Jeśli twój współczynnik wynosi więcej niż 13, to już wiadomo dlaczego trudno Cię zrozumieć.

Popularny "Readers Digest" ma wskaźnik pomiędzy osiem a dziewięć,
Magazyn "Time" ok. 11,

A teraz uwaga: przemówienia Churchilla mają współczynnik równy 3,2.

Uwaga: Język polski nie pozwala uzyskać tak niskich WMW, i dlatego polski jest trudniejszy w odbiorze od angielskiego - musimy bardziej się starać!




Warsztat zwiekszania czytelności zdania




WMW dla książeczek BRiR powinien być nie większy niż osiem.


Szyk zdania też ma znaczenie:

WMW dla książeczek BRiR nie powinien być większy niż osiem.


Zamiast zaprzeczać, lepiej twierdzić:

WMW dla książeczek BRiR powinien być mniejszy niż dziewięć.


Liczby lepiej wyrażać cyframi, czytelnik łatwiej je zapamięta:

WMW dla książeczek BRiR powinien być mniejszy niż 9.


Skracaj na maksa:

WMW w książkach BRiR powinien być mniejszy niż 9.


lepiej kazać niż zalecać:

WMW w książkach BRiR musi być mniejszy niż 9.

Podsumowanie:

  1. Używaj słów prostych i powszechnie zrozumiałych
  2. Używaj słów krótkich. Słowo ponad trzysylabowe zalicza się do słów długich.
  3. Twoje zdania muszą być krótkie, góra do 10-15 wyrazów.
  4. Każde zdanie przeczytaj szybko na głos. Jeśli czytając "przytkałeś" się to znaczy, że zdanie musisz przebudować.
  5. Stosuj zasadę KISS* - Keep It Simple, Stupid!

===================================
* dosłownie jak najprościej, głąbie
Reguła KISS powstała w latach 60. XX wieku w środowisku amerykańskich inżynierów wojskowych i przypisywana inżynierowi lotnictwa Kellyemu Johnsonsowi (1910–1990). Istotą przekazu miało być tworzenie projektowanych samolotów w tak prosty sposób aby każdy średnio uzdolniony mechanik mógł je naprawić w warunkach polowych i przy użyciu prostych narzędzi. Reguła ta została przeniesiona i zaadaptowana do wielu innych dziedzin naukowych, inżynierskich i życia społecznego. [Wikipedia, stan 2017.05]

Linki do sprawdzania WMW

http://www.trzyw.pl/gunning-fog-index
http://www.logios.pl
http://www.fog.uni.wroc.pl

Uwaga: komentarze na tych stronach moga sugerować, że im większy test WMW Twojego tekstu, tym jesteś mądrzejszy. To nieprawda! Bill Bryson jest jednym z najbardziej poczytnych autorów angielskojęzycznych. W swych książkach pisze o trudnych zagadnieniach: "Krótka historia prawie wszystkiego" (popularnonaukowa), "The Mother Tongue: English and How It Got That Way" (językoznawstwo), "Shakespeare: The World as Stage" (biograficzna).

Nośność tekstu

Chcesz odnieść sukces to pisz tak, by ludzie chętnie czytali Twoje teksty.

By twoje teksty były ciekawe i by czytelnik chciał je przeczytać warto zapoznać się z pracą braci Chip'a i Dan'a Heath'ów "MADE to STICK", która w wyczerpujący sposób omawia to zagadnienie. Oto ich 6 zasad sukcesu w budowaniu ciekawej treści made to stick model: http://heathbrothers.com/download/mts-made-to-stick-model.pdf.

Nośny przekaz jest rozumiany, zapamiętywany i coś zmienia. Wszelkiego rodzaju nośne pomysły – począwszy od miejskiej legendy o „złodziejach nerek” po przemówienie JFK „Człowiek z Księżyca” – mają sześć wspólnych cech. Jeśli wykorzystasz te cechy w swojej komunikacji, sprawisz, że Twoje pomysły będą bardziej nośne.

  1. Prostota
    Prostota nie polega na ogłupianiu, ale na ustaleniu priorytetów. (Southwest będzie najtańszą linią lotniczą.) Jakie jest sedno Twojego przesłania? Czy możesz to przekazać za pomocą analogii?

  2. Oryginalność, zaskoczenie
    Aby zwrócić na siebie uwagę, złam schemat. (Nord, który wyprasował koszulę…) Aby przyciągnąć uwagę, wykorzystaj luki w ciekawostkach. (Z czego wykonane są pierścienie Saturna?) Zanim Twój przekaz będzie mógł się utrwalić, Twoi odbiorcy muszą go chcieć.

  3. Konkretność
    Aby być konkretnym, użyj języka zmysłowego. (Pomyśl o bajkach Ezopa.) Namaluj w myślach obraz. („Człowiek na Księżycu…”) Pamiętaj o teorii pamięci na rzepy – spróbuj połączyć się z wieloma rodzajami pamięci.

  4. Wiarygodność
    Pomysły mogą zyskać wiarygodność z zewnątrz lub od wewnątrz, wykorzystując statystyki na skalę ludzką lub żywe szczegóły. Pozwól ludziom „spróbować, zanim kupią”.

  5. Emocjonalność
    Ludziom zależy na ludziach, a nie na liczbach. Jednak atrakcyjność tożsamości często może przeważyć nad własnym interesem.

  6. Ilustrowany historią
    Historie napędzają akcję poprzez symulację (co robić) i inspirację (motywacja, aby to zrobić). Historie pomagają ludziom zobaczyć, jak może zmienić się istniejący problem.

Rzetelność i Ponadczasowość

  1. Rzetelność: Seria BRiR nie dopuszcza niedomówień i tzw. stylu dziennikarskiego opartego na "kaczkach". Podawane informacje muszą być rzetelne i muszą być podane odwołania do ich źródeł.

  2. Ponadczasowość: Książkę należy pisać tak by była zrozumiała nawet za 100 lat. Dlatego autor nie powinien się odwoływać do dzisiaj powszechnie znanych kontekstów. Trzeba je dokładnie opisać. Trzeba też zwrócić uwagę na znaczniki czasu: nie należy pisać "w ciągu ostatnich 10 lat", lecz "w ciągu 10 lat od 1999 roku". To samo dotyczy nazwisk. W Australii mało kto wie kto to był Hitler, a za 40 lat większość Polaków nie będzie wiedziała kim był, dziś jeszcze znany, niejaki A. Kwaśniewski.

Plagiaty

Jesteśmy bardzo wyczuleni na sprawy praw autorskich, dlatego należy przestrzegać poniższych zasad
  1. Jeśli kogoś się cytuje, koniecznie należy podać źródło cytatu.

  2. Tekst przesłany do redakcji zostanie sprawdzony programem antyplagiatowym.

  3. Jeśli autor chce zamieścić jakieś ilustracje koniecznie musi podać ich źródło, tak by można było sprawdzić czy nie podlegają one prawu autorskiemu lub ewentualnie prawa takowe kupić.

  4. Zagadnienie praw autorskich reguluje dostępna w internecie "Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych".

 

6 dźwigni przywództwa

6 dźwigni przywództwa 6 leadership levers
  • Innowacja:

    Najlepsi liderzy tworzą środowisko, w którym ludzie są zachęcani do podążania lepszą drogą i pracy na rzecz ciągłego samodoskonalenia


  • Relacje:

    Pozytywna praca z innymi, budowanie relacji opartych na zaufaniu i współpracy w celu osiągania dobrych rezultatów


  • Przenikliwość:

    Gdy liderzy rozumieją, w jaki sposób firma zarabia pieniądze i jakie technologie tworzą jakość ich produktów i usług, wtedy ich skuteczność jest większa


  • Inspiracja:

    Osiaganie wyników często polega na „naciskaniu”, ale liderzy muszą także potrafić „przyciągać”, inspirując i motywując swoich współpracowników


  • Wizja strategiczna:

    Liderzy, którzy pomagają ludziom skupić się na przyszłych celach i zadaniach oraz zapewniają jasną wizję, inspirują innych do osiągania maksymalnych wyników


  • Wykonanie:

    Przywództwo ostatecznie polega na skutecznym osiąganiu dobrych wyników


  • Innovation:

    The best leaders create an environment where people are encouraged to their better way and work toward continuous improvement


  • Relationships:

    Working in a positive way with others, building trusting relationships and collaborating combine to produce good results


  • Acumen:

    When leaders understand how the business makes money, or the technology underlying their products and services, their effectiveness is greater


  • Inspiration:

    Delivering results is often the "push", but leaders also need to know how to "pull" by inspiring and motivating their colleagues


  • Strategic vision:

    Leaders who help people focus on future goals and objectives and provide a clear vision, inspire others to peak performance


  • Execution:

    Leadership is ultimately about efficiently producing good results


 

Podstawa każdej propagandy

W naszym kraju wszystko jest święte, a lud nasz to męczennicy

 

43 ważne Mądrości Życiowe

Kadr z rozmowy: „Politycy Powinni Być Bardziej Karani”, „Za Ile Mogę Kupić Polskę?”, Giełda - Rafał Zaorski

 

Siedziałem sobie w serwisie samochodowym i słuchałem rozmowy najbardziej znanego obecnie polskiego spekulanta. W pewnym momencie zacząłem notować ciekawe myśli i oto ile ich wyłapałem z tego ponad dwugodzinnego zapisu, komentarze kursywą moje:

 


    Dziennikarze / Media / Matrix:
  1. Zbieraj informacje swoimi kanałami i miej własny aparat ich analizy (Fizykę Życia). Weryfikuj swoje oceny i decyzje z nich wynikające.

  2. Ludzie rzadko sprawdzają narrację medialną.

  3. Dziennikarze walczą o oglądalność.

  4. Przedsiębiorca jest zawsze przedstawiany jako ostatni ch...

  5. Większość tenisistów nie wygrała wielkiego szlema, ale tenis pokazywany jest przez pryzmat tych którzy go wygrali.

  6. Warto czytać biografie.

  7. Najwięcej błędów poznawczych popełniasz w skrajnych emocjach.

  8. Warto czytać stare gazety bo można przeanalizować narrację znając fakty, które już po niej się wydarzyły oraz znając fakty, których prowadzący narrację jeszcze nie znali.

  9. Nocne światła pokazują że PKB Chin jest o 30% zawyżone.


  10. Fizyka Życia:
  11. Historia się nie powtarza, historia się rymuje. - W ten sposób autor świetnie przedstawia to, że procesy społeczne nie powtarzają się w 100% dokładnie tak samo, ich dokładność osiągana jest dopiero na pewnym poziomie ogólności.

  12. Myślenie ogólne: "ręce niczym nie różnią się od mózgu". Na pewnym poziomie ogólności zarówno ręce, jak i mózg można traktować tak samo: to obiekty otrzymujące informację, współanalizujace ją z innymi obiektami (ręka oprócz koordynacji mięśniowej otrzymuje polecenia od mózgu, a z kolei decyzje mózgu może zmienić koordynacja mięśniowa ręki ) i podejmujące pewne działania.

  13. Życie to konkurencyjność ale ludzie myślą w kategoriach powtarzalności. Rynek nie jest deterministyczny ale ludzie próbują szukać zasad, bo wierzą że one są, i że jak je znajdą i się ich nauczą to wszystko przewidzą. Nie da się odkryć zasady, która rządzi serią rzutów monetą, bo to co wypadnie w danym rzucie nie zależy od historii dotychczasowych rzutów.

  14. Chciwość i strach napędzają jak tłoki rynek kapitałowy.

  15. Spekulacja to gra o sumie zerowej. Gdy gra się w pokera to od stolika wszyscy nie mogą odejść jako wygrani. Podobnie jest w spekulacji.


  16. Rządzący:
  17. Pieniądze uciekają z krajów autorytarnych do krajów wolnych. Nawet dyktatorzy sami je tam wywożą.

  18. Autorytaryzm nie jest innowacyjny na wyższych poziomach.

  19. Politycy powinni zarabiać duże pieniądze i być surowo karani. Zdziwiło mnie ze nie powiedział że politycy powinni działać w warunkach konkurencji i ponosić odpowiedzialność.

  20. Kapitalizm i konkurencja działają w Chinach tylko na dolnych poziomach, a na górnych już nie.

  21. Systemy totalitarne mają limit rozwojowy bo kapitalizm + konkurencja jeśli w tych systemach działają to tylko na niskich poziomach, a na wysokich już nie.


  22. Edukacja / Wychowanie:
  23. W państwowym systemie edukacji zostają ludzie zgorzkniali.

  24. Szkoła musi przygotować do pracy w zawodach, które jeszcze nie istnieją.

  25. Szkoła zabiją odwagę.

  26. Jeśli nie grasz to nigdy nie wygrasz.

  27. Żeby zostać mistrzem lepiej grać za swoje niż za cudze.

  28. Jak raz z bankrutujesz to już się nie boisz bankructwa.

  29. Ludzie są uczeni na zasadzie metody naukowej, czyli powtarzania i sprawdzania czy jest tak jak mówi metoda, a nie na zasadzie nadążności - zdobywania umiejętności właściwych działań w oparciu o szczątkowe informacje.

  30. Trzeba przygotowywać ludzi do gry konkurencyjnej - uczyć nadążności. Uczyć wygrywania w Wimbledonie.

  31. Szkolni prymusi mają problem w zderzeniu się z rzeczywistością.

  32. Oprócz wiedzy trzeba umieć operować słowem.

  33. Warto mieć świadomość własnych błędów i nie bać się przyznawać do nich.

  34. Trzeba umieć wyłapywać okazje.

  35. Nie chodzi o wygraną lecz o proces dochodzenia do niej.

  36. Warto dyskutować z przeciwnikami by dowiedzieć się czy sam nie jesteś w błędzie.

  37. Jeśli jesteś fachowcem w danej dziedzinie to budujesz proste modele dydaktyczne, a nie zasłaniasz się kurtyną niezrozumiałych słów.

  38. Prokrastynacja (odkładanie wykonania zadań) pomaga rozwiązywać problemy. Bez fazy odpoczynku nie ma fazy superkompensacji.


  39. Inne:
  40. Na rynkach kapitałowych w momencie wymyślenia/wprowadzenia innowacji następuje jej przewartościowanie.

  41. Spłacam innym ten dług, który wcześniej zaciągnąłem od jeszcze innych.

  42. Jak prześledzimy biografie spekulantów to tam nie ma ciągłego pasma sukcesów.

  43. Spekulant traci tylko pieniądze, przedsiębiorca może zostać z długami.

  44. Wiek 40-50 lat to najlepszy współczynnik doświadczenia do możliwości.

  45. Spekulanci reagują na małe zagrożenia nie dopuszczając do katastrof. Spekulanci pełnią rolę regulatorów/automatyki sterującej rynkiem.

  46. Spekulanci bardzo szybko ujawnili by nieefektywność socjalizmu.

  47. Spekulant to nie twórca.

 

Rozmowę można znaleźć pod linkiem: https://youtu.be/HPveXcLEVKU

 

Społeczno-medialna promocji

Kadr z rozmowy: "JAK poznać NARCYZA na pierwszej randce? Jarosław Gibas o OSOBOWOŚCI NARCYSTYCZNEJ!"

 

  1. Narcyz zachowuje się jak kura żyjąca wśród innych kur, która myśli, że jest jastrzębiem

  2. Przesunęła się norma szaleństwa, którą wcześniej diagnozowaliśmy

  3. Jak się oglada narcystyczne programy typu "Big brother" lub "Wyspa miłości" to poziom narcyzmu wzrasta

  4. Jak to ma się zatrzymać, jeżeli nie zatrzymamy społeczno-medialnej promocji pewnych postaw

  5. Powinniśmy posługiwać się regułą transakcyjności. W socjologii relacji uważamy, że każda relacja jet transakcyjna. Niezależnie od tego czy dotyczy grupy ludzi czy pojedynczych osób. Środkiem płatniczym tych transakcji nie zawsze i niekoniecznie, a w większości przypadków, nie są pieniądze albo jakieś korzyści materialne. Środkami płatniczymi w naszych relacjach są na przykład: bliskość, przyjaźń, wyrozumiałość, wsparcie, bezpieczeństwo. Bardzo wiele tych środków płatniczych mamy... Badając relacje z innymi ludźmi musimy zbadać jak wyglądają transakcje wymiany z tymi ludźmi. Czy ja dając komuś odpowiednią ilość wsparcia drugiej stronie dostaję ekwiwalent tego wsparcia?

    Jeżeli takie relacje są zaburzone, tzn jeśli ktoś daje więcej niż otrzymuje to prędzej czy później taka relacja będzie psychicznie, mentalnie destrukcyjna. Czyli będzie tą jedna stronę wyczerpywała, będzie zabierała jej energię. Im więcej tej energii stracimy tym bardziej będziemy przekonani, że już w tej relacji nie chcemy pozostawać.

    Po jej zakończeniu pojawia się jednak pewien problem. Za tę toksyczną relację trzeba będzie zapłacić koszt, który się pojawia na długo po jej zakończeniu. Kończy się ta toksyczna relacja, wydaje ci się, że już jesteś wolny, nie ma tej osoby, która zabierała ci tą energię i nagle siada zdrowie. Bo to jest tak jakbyśmy działali w nieustannym napięciu, napięciu uciekaj albo walcz. I to napięcie trzyma nas jeszcze w ryzach, przy życiu. I nagle to napięcie ustaje, kończy się ta relacja, organizm odpuszcza i zaczyna się sypać. I teraz dopiero pojawiają się koszty tej toksykacji, której doświadczyliśmy w danej relacji.

    I to też trzeba uwzględnić w bilansie wszelkich naszych relacji (resergetycznych)

Na podstwie wywiadu "JAK poznać NARCYZA na pierwszej randce? Jarosław Gibas ..." [https://youtu.be/olgnNUNq-cc]

 

Ciemnota oświecona

Dużo gorsza od braku edukacji jest ciemnota oświecona. Człowiek prosty, często pełen pokory, rozumie, że może czego nie wiedzieć. Natomiast wykształcony idiota jest bezgranicznie przekonany o swojej wyższości intelektualnej, mimo tego, że jest idiotą.

 

A gdzie są ludzie których jeszcze nie ma?

Takie pytanie zadał 4 letni Bartek. Wie, że ludzie odchodzą, bo właśnie odszedł jego wspaniały pradziadek.

Zacząłem mowić, że są w planach. I tłumaczyłem to na przykładzie drzew, które wytwarzają nasiona, z których powstają nowe drzewa. A więc ich nie ma, ale są w planach - są zaszyci w projektach genetycznych. Ale to czy uda im się powstać zależy od miliarda czynników.

 

Drugie ciekawe pytanie tego dnia brzmiało: A co to znaczy kupować?

Jak zwykle odpowiedź była długa i libertariańska: musisz coś zrobić za co kto inny zechce ci dać swoje pieniądze, potem te pieniądze będziesz mógł wymnienć na coś co zrobił ktoś inny...

 

Jak tworzyć materiały trafiające do ludzi

Jak tworzyć materiały (artykuły, videoblogi,...) trafiające do ludzi?

Przygotowanie:

  1. Określ dla kogo piszesz
  2. Określ cel jaki chcesz osiągnąć
  3. Przemyśl jak chcesz materiał skonstuować

Oglądalność podnoszą:

  1. Treści "ever green", czyli ponadczasowe
  2. Newsy
  3. Treści sezonowe, czyli mów o tym co modne
  4. Case study, czyli analiza pojedynczego przypadku, tj. szczegółowy opis, zazwyczaj rzeczywistego, przypadku, pozwalający wyciągnąć wnioski co do przyczyn i rezultatów jego przebiegu oraz szerzej danego modelu biznesowego, cech rynku, uwarunkowań technicznych, kulturowych, społecznych itp. Celem studium przypadku jest pokazanie koncepcji wartych skopiowania, jak i potencjalnych błędów, których należy unikać.
  5. Best practices, czyli sposoby działania, które przyniosły konkretne, pozytywne wyniki, zawierają w sobie pewien potencjał innowacji, są trwałe i powtarzalne, możliwe do zastosowania w podobnych warunkach w innym miejscu, lub przez inne podmioty. Dobre praktyki wykorzystywane są głównie w celu doskonalenia standardów prowadzonych działań.
  6. How to guides, czyli poradniki ułatwiające ludziom zdobywanie nowych umiejętności i zrozumienie, jak wszystko działa. Tłumaczą też jak poznawać nowe narzędzia, aplikacje lub urządzenia.

 

A teraz Jurek

Mroźny poniedziałek

Upadek nadziei na…
Upadek cichy, dyskretny,
Samotne to spadanie w…
Dołek gruntu konkretny.

Sny bardziej zamglone,
Zaciemnianie przyszłości.
Oczy mokre, i te łzy słone.
Beznadziejna szarość starości…

Czy jest na co czekać?
Na ciszę i zapomnienie?
Na sprzątanie po mnie?
Na finałowe tchnienie?

Układy mało empatyczne,
Sygnały do… bez odbioru,
Na serce, bajpasy liryczne,
Odejść by tak bez splendoru…

J-24 Wiersz to będzie ostatni?
Zakończy się „twórczy” trud,
Miotanie się w mrocznej matni,
Po twórczym życiu smród.
      

 

Nie ma Andrzeja…

Kochany Mąż, Tata, Dziadek, Pradziadek, Brat, Teść, Przyjaciel

Nie ma Andrzeja… A przecież Andrzej zawsze BYŁ. Miał On ten wyjątkowy dar obecności: czuło się zawsze, że on patrzy, że słucha, że wie, że rozumie. I przewiduje. I pomaga, często zanim ten komu pomaga zorientuje się, że tej pomocy potrzebuje.

Było dobrze z nim być, świetnie się z nim rozmawiało, o wszystkim. Miał długie i ciekawe życie, ale nigdy nie miało się wrażenia, że on wie lepiej. Miał opinie, ale też szanował opinie innych. A najważniejsze, że zawsze był bardzo uczulony na to co jest naprawdę ważne, na to jak wydarzenia czy słowa dotykają innych ludzi, z którymi łatwo i w naturalny sposób się utożsamiał. Dobrze pamiętam nasze rozmowy w czasie Waszych wycieczek do Kalifornii, było to zawsze łatwe i przyjemne … i magiczne.

Nie wiem Elu, co mogę powiedzieć czy zrobić. Ale wierz mi, że całym sercem jestem z Tobą. Poznałyśmy się raczej późno w życiu – za późno – ale cieszę się bardzo, że Was w moim życiu mam. Jesteście mi super bliscy, jesteście nie tylko rodziną, ale jesteście przyjaciółmi.

Ucałowania, Ewa

 

Żegnamy dzisiaj Kochanego Męża, Tatę, Dziadka, Pradziadka, Brata, Teścia, Przyjaciela.

Żegnamy dzisiaj, ale jednocześnie ufamy, że zawsze będziesz z nami.

Miałeś wyjątkowy dar obecności. Czuło się zawsze, że słuchasz, wiesz, rozumiesz. I przewidujesz i wybiegasz z pomocą. I często zaczynasz pomagać zamin ten kto potrzebuje pomocy poprosi o nią. A wszystko z wielką empatią, bez narzucania się, bez poczucia, że wiesz lepiej. Dobrze było Ci opowiedzieć o swoich kłopotach i troskach, bo wiadomo było, że Ty od razu myślisz jak pomóc.

Wspaniale było być z Tobą. Świetnie się z Tobą rozmawiało o wszystkim i podróżowało. Rozmowy zawsze były przyjemne, dowcipne i magiczne. I ten twój zaraźliwy śmiech. Zachowamy go w pamięci na zawsze. Na komedie nie można było z Tobą pójść, bo zagłuszałeś aktorów.

Miałeś długie i ciekawe życie. Urodziłeś się w święto narodowe Stanów Zjednoczonych, więc zawsze na Twoje urodziny były fajerwerki, a odszedłeś od nas w święto Trzech Króli i jak powiedziała przyjaciółka naszej rodziny: przyszło rano Trzech Króli, zobaczyli dobrego i przygotowanego na odejście człowieka, to go wzięli ze sobą.

Niechętnie opowiadałeś o sobie, zawsze trzeba było Cię specjalnie poprosić o jakieś wspomnienia, bo zawsze dla Ciebie ważniejszy był ten drugi, z którym właśnie rozmawiałeś, to jego sprawy i życie wydawały się dla Ciebie ważniejsze. Do ostatnich chwil martwiłeś się co będzie z Twoją Elą. Prosimy, nie martw się, tylko wspieraj nas stamtąd, gdzie teraz jesteś.

Miałeś swoje opinie, nie zawsze zgodne z oczekiwaniem większości, ale też zawsze szanowałeś opinie innych.

Jak jednym zdaniem określić to czego nauczyłeś nas? Nauczyłeś nas, oprócz mnóstwa innych rzeczy tego, że nie zawsze trzeba być tym najlepszym, ale zawsze każdy dzień trzeba przeżyć jak najlepiej. Z pożytkiem dla siebie i bez szkody dla innych.

Dziękujemy Wam wszystkim, którzy dzisiaj mogliście przyjść. Życie toczy się dalej, wiemy, że są tacy którzy chcieli tutaj być, ale niestety nie mogli. Dziękujemy i jednym i drugim za ogromne wsparcie którego doświadczamy. Dziękujemy za to, że pomagacie nam przeżyć ten dzisiejszy bardzo trudny dla nas dzień.

 

Najprostszy miernik jakości rządzących

Sylwester w domu z Dziubasami... i w trakcie rozmowy wykuwa się najprostszy przyrząd pomiarowy jakości rządzących. Jeśli

ceny rosną lub znikają towary

to znaczy, że rządzą źle.

PS: proszę pamiętać, że w języku polskim lub = "i / albo", czyli to angielskie and/or